Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tar initiativ i socialförsäkringsutskottet för att stoppa nedläggningen av de lokala servicekontoren.
Regeringens hårdhänta förändringar av sjukförsäkringen har tärt på förtroendet för Försäkringskassan. I det läget kräver regeringen att Försäkringskassan ska spara och åtgärden blir att lägga ner hela nätet av lokala servicekontor. Det får givetvis stora konsekvenser. Det kommer att bli svårare för människor att personligen få träffa Försäkringskassans personal för att få råd och stöd. Servicekontoren hade under 2010 2,7 miljoner besökare, 96 procent av dem ansåg att de fått ett bra bemötande och 92 procent att de fick den hjälp de behövde.
- Det måste vara lätt för medborgarna att komma i kontakt med Försäkringskassan. Det är regeringens ansvar att se till att Försäkringskassan har tillräckligt bra förutsättningar för att kunna utföra sitt uppdrag, säger Tomas Eneroth, Socialdemokraterna, vice ordförande i Socialförsäkringsutskottet.
- Servicekontoren har besökare från alla kategorier - även unga och datorvana. Många har dator hemma, men långt ifrån alla har skrivare för att skriva ut blanketter. Många unga saknar fast telefon och har endast mobil med kontantkort. FK:s telefonkundtjänst har ofta långa väntetider. Möjligheten till personligt möte är viktig. Att ha en rätt ifylld blankett från början underlättar handläggning, säger Gunvor G Ericson, miljöpartiet, ledamot i Socialförsäkringsutskottet
- Servicekontorens arbetssätt ger ett bra bemötande till alla besökare, men är särskilt betydelsefullt för personer med funktionsnedsättningar och för personer som inte talar svenska, säger Wiwi-Anne Johansson, Vänsterpartiet, ledamot i Socialförsäkringsutskottet.
Servicekontoren är ett samarbete mellan Försäkringskassan, Skattemyndigheten och Pensionsmyndigheten. När regeringen nu tvingar Försäkringskassan att dra sig ur samarbetet försämrar det också de andra myndigheternas service till medborgarna.
Gemensamma servicekontor innebär i sig en effektivisering av verksamheten eftersom man vid ett och samma besök kan lösa många frågetecken i en livssituation. Var femte besökare hos servicekontor har ärende till mer än en myndighet. Samverkan mellan flera myndigheter vid ett och samma kontor är kostnads- och tidseffektivt för såväl myndigheterna som den enskilde individen.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslår ett utskottsinitiativ i socialförsäkringsutskottet som innebär att riksdagen begär att regeringen kommer med förslag som skapar förutsättningar för Försäkringskassans tillgänglighet lokalt och möjlighet till personliga möten.
Kontakt:
Tomas Eneroth (s) via Maria Persdotter, pressekreterare, 0709-460081
Gunvor G Ericosn (mp) 070-7952280
Wiwi-Anne Johansson (v) 070-5764576