TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Läxhjälp till alla elever
5 december 2012 08:58



Artikeln publicerad i Corren, 5 december 2012

I dag (5/12) beslutar riksdagen om skatteavdrag för privatundervisning. Förslaget från regeringen är ineffektivt och ökar de sociala klyftorna i skolan. Skatteverket, Skolverket, lärarfacken och forskare liksom en samlad opposition avvisar förslaget. Det bör också riksdagen göra.


Regeringen säger att den har som mål att höja resultaten och öka likvärdigheten i skolan. Men resultaten i skolan har sjunkit sex år i rad, det vill säga varje år regeringen suttit vid makten, samtidigt som de sociala klyftorna i skolan ökat. I det läget föreslår regeringen att privatundervisning ska skattesubventioneras så att elever med välbeställda föräldrar ska kunna köpa sig en genväg till bättre resultat. Samtidigt gör regeringen stora nedskärningar i gymnasieskolan – 675 miljoner kronor i år och 1 360 miljoner 2014. Regeringens fagra tal rimmar mycket illa med den förda politiken.


I andra länder där privatundervisning är skattesubventionerad används det främst av elever med en socialt privilegierad bakgrund. Det är högst troligt att samma mönster kommer upprepa sig i Sverige. Såväl Skolverket som de båda lärarfacken avvisar förslaget om skatteavdrag för privatundervisning då det kommer leda till ökade sociala klyftor i skolan. Utbildningssystemets likvärdighet riskeras när familjer som har råd kan köpa skattesubventionerad privatundervisning och därmed ges dessa elever större chans att komma in på attraktiva gymnasie- och högskoleutbildningar jämfört med elever från familjer som inte har råd att köpa privatundervisning.


I stället för skatteavdrag för privatundervisningen bör resurserna gå till skolan så att alla elever kan ges bättre förutsättningar att nå sin fulla potential. Socialdemokraterna vill investera i skolan och har föreslagit att ytterligare 3 miljarder ska investeras i skolan utöver regeringens förslag. 110 miljoner kronor ska gå till att möjliggöra läxhjälp för alla elever. Stöd i skolarbetet ska inte vara förunnat bara några barn, utan vara tillgängligt för alla barn och unga. Skolor som ger eleverna läxor ska också se till att eleverna ges möjlighet till läxläsning. Gärna i samarbete med ideella organisationer.


Regeringen hänvisar till att skattesubventionerad privatundervisning är en skatteteknisk fråga. Det är det inte. Detta är en utbildningspolitisk fråga som på djupet berör frågan om man vill ha en likvärdig skola för alla eller ej.


Med detta förslag kan relativt välbeställda familjer köpa skattesubventionerad privatundervisning av lärare. Har man råd kan man köpa sig en genväg till högre betyg. Och halva kostnaden för privatundervisningen betalas inte av den som nyttjar tjänsten utan av landets skattebetalare.


Föräldrarnas plånbok ska inte avgöra vilket stöd en elev får och vilka chanser eleven får i livet. Att skattesubventionera privatundervisning är dyrt och riskerar utbildningssystemets likvärdighet. När Skatteverket, Skolverket, lärarfacken och forskare avvisar förslaget bör riksdagen göra detsamma.


Ibrahim Baylan, Utbildningspolitisk talesperson