Varför Toys R Us väljer att befästa könsschabloner tror hon beror på att de vill ha en igenkänningseffekt för att det ska bli enklare för till exempel mor- och farföräldrar att handla julklappar till tjejer respektive killar. Men att det skulle vara mer ekonomiskt lönsamt tror hon inte på.
- Jag tror att man breddar marknaden om man låter pojkar och flickor leka med blandade leksaker, säger Veronica Palm.
Hon skrattar indignerat när hon berättar om katalogsidan längst bak, med de dyraste leksakerna, sju små bilar och mc som barnen själva kan köra. I samtliga sitter en liten pojke och kör. I den största bilen finns även en flicka med - på passagerarsätet.
Att hon anmäler leksaksföretaget beror mycket på att hon har tre små döttrar som hon vill ska slippa den här typen av schablonbilder. Hon tycker att det har blivit värre sedan hon själv var barn på 70- och 80-talen och det har kommit många fler tjejiga flickleksaker och sexualisering.
- Det är konstigt, säger Veronica, att samtidigt som jämställdhetspolitiken går framåt och kvinnolönerna blir lite bättre, så går 13-åriga tjejer i stringtrosor.
Innan Veronica Palm blev riksdagsledamot arbetade hon som barnskötare. På frågan om hon själv behandlade barnen jämställt svarar hon att hon försöker leva som hon lär, även om det inte är lätt alla gånger.
Och vad vill hon ge för råd till föräldrar som vill tänka på jämställdheten?
- Tänk på vad du ger dina barn och vad du sänder ut för signaler, svarar hon. Jag tror inte att man ska göra så stor grej av det där med pojkar och flickor, utan man ska låta barn vara barn och göra saker som barn tycker är roligt.
Veronicas anmälan till Etiska rådet
Anmälan till ERK
Jag vill anmäla hela Toys"R"us julkatalog 2004 för könsdiskriminerande reklam. Hela katalogen genomsyras av schabloniserande av flickor och pojkar. Den konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna som hindrar barnens utveckling genom att låsa in dem i ett könsmönster redan som mycket små.
Katalogen är ett skolboksexempel i hur barn fostras till att bli olika - flickor och pojkar. Just detta olika är i sig grunden till ojämlikhet mellan könen. Genom att tydligt särskilja "manligt" och "kvinnligt" kan män och kvinnor behandlas olika. Kvinnor får lägre lön, större ansvar för hem&barn och mindre makt. I sin grövsta form visar sig ojämlikheten i sexualiserat våld, pornografi och prostitution.
Hela katalogen genomsyras av schabloniseringar och förtryckande könsroller, men på vissa ställen är det groteskt tydligt. Nedan följer några exempel på det. - Två barn på runt året sitter och leker på varsin av de sex gung/åkleksakerna som finns på sidan 13. Flickan på en gunghäst i rosa luddigt material. Enligt texten kan hästen låta om man trycker på öronen. Pojken sitter på en brandbil i hårdplast. Enligt texten kan brandbilen blåsa såpbubblor och den har siren, motorljud, tuta, melodier och figurer som rör sig på instrumentbrädan. Vad lär sig då barnen av detta? För det första att de är olika - flickor och pojkar. Men också att pojkar förväntas vara mer aktiva och ha fler roliga saker att göra på sin leksak, medan flickor ska vara nöjda med att sitta och gunga och lyssna på hästens ljud.
- Uppslagen med dockor, sidorna 34-45, är en orgie i rosa, spetsar och krusseduller, med några undantag. När Barbies man Alan förevisar Barbie Happy Family Volvo är bilen blå och framför står Alan med en basketboll och sonen Ryan i en leksaksbil. Budskapet till barnet som läser katalogen är tydlig: Pappa har ansvar för bilen. Pappa och sonen håller på med bollsport och leker med bilar. På docksidorna är det bara bilder på flickor som leker. I katalogens innehållsförteckning benämns sidorna till och med "mest för flickor". Alltså att vårda, bygga relationer och ta hand om en familj är "mest för flickor".
- På sidorna 54 och 55 marknadsförs Disneys barnmöbler. På sidan 54 en, enligt mitt tycke, ganska könsneutral Nalle Puh-uppsättning i blått, med byrå, soffa, bord, stol, sittsäck osv. Från annonsörernas sida är det dock tydligt att denna sida i första hand är till för pojkar då det är fem pojkar och en flicka med på bilderna. Än tydligare blir det då man går över på sidan 55 där Disney-Princess-möbler visas upp av fem flickor. Allt i rosa och med bilder på dockor med anorektiska kroppar. Bland annat finns en rosa spegel med prinsessbild. Spegeln är den enda möbel som inte har en motsvarighet på den blå sidan. Av uppslaget får barnen återigen en övertydlig bild av att flickor och pojkar är olika. Dessutom får flickor förevisat för sig att de ska bry sig om sitt yttre, göra sig fina och behaga. Flickor, inte pojkar, har behov av en spegel.
- På sidan 81 finns bilar och motorcyklar med små motorer som barnen själva kan åka på. På sidan finns sju fordon, framförda av sju pojkar. Med på bilden finns också en flicka - som passagerare. Bilden som förmedlas är att roliga, fartfyllda, stora och dyra leksaker är ämnade för pojkar. Flickor ska nöja sig med att vara passiva åskådare och medföljare i pojkarnas lek.
Det finns mycket mer att skriva och analysera. Jag har valt att anmäla hela katalogen, då jag anser att den som helhet är schabloniserande. Exemplen ovan ska ses som just exempel.
Jag har själv tre döttrar i förskoleåldern, och kanske är det skälet till att jag blir så arg och att den här anmälan är så viktig för mig. Jag vill att Alva, Klara och Moa, och alla andra små flickor och pojkar, ska få möjligheten att utvecklas utan att vara styrda av förväntningar som hänger ihop med förlegade och förtryckande könsroller.
Hälsningar Veronica Palm |