Allt för många människor upplever bekymmer när de ska ta sig till eller från jobbet, lämna och hämta på förskolan, eller åka och handla. Det är oacceptabelt - vare sig det handlar om förseningar i kollektivtrafiken eller lång väntan i köer och höga kostnader för den som måste köra bil. Våra dagliga kommunikationsmedel ska göra så att vardagen fungerar.
Genom Stockholmsförsöket görs en mycket kraftfull satsning på fler platser och nya och tätare turer inom kollektivtrafiken. Det gynnar låginkomsttagare och kvinnor. Samtidigt slipper den som måste köra bil, de långa köer som vi ser idag. Stockholmarnas miljö blir bättre. Men vi måste också följa och utvärdera effekterna - bland annat fördelningspolitiskt och samhällsekonomiskt. Efter försöket får stockholmarna själva välja om man vill fortsätta, eller gå tillbaka till hur det var innan.
Moderaterna har protesterat högljutt mot miljöavgifterna/trängselskatten. Vad de talar tyst om är dock att moderaterna själva föreslår en ny straffskatt mot alla som kör bil, moped, motorcykel, skoter, etc. Förslaget bygger på att den som skadas i en trafikolycka inte längre ska omfattas av den solidariskt finansierade sjukförsäkringen. Istället ska sådana skador täckas av den privatfinansierade trafikförsäkringen - som alla som har bil måste betala. Folksam har räknat ut att enbart den delen av förslaget skulle göra att premien som var och en av oss betalar skulle fördubblas.
Men inte nog med det. Ovanpå detta lägger moderaterna och högeralliansen en helt ny straffskatt på bilisterna. Det sker i form av en särskild avgift, som bland annat ska täcka tidigare års trafikskador. På så vis vill man göra en besparing på hela 2,8 miljarder kronor - som ska tas direkt ur bilägarnas plånböcker. Det motsvarar en höjning av bensinpriset med 66 öre. Allt som allt skulle moderaternas förslag innebära minst lika stora kostnader för många bilförare som trängselavgifterna kan göra - utan att bidra till en förbättrad kollektivtrafik, bättre miljö eller direkt minskade köer.
Högeralliansens förslag drabbar bilförare direkt. Men det är också ett första steg för att avveckla den svenska välfärdsmodellen. Så här skulle privatiseringen av socialförsäkringarna gå vidare. Mindre utjämning mellan riskgrupper. Var och en skulle få betala mer själv i avgifter. Eftersom dagens generella välfärdsmodell omfattar alla, och kraftfullt bidrar till att omfördela mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare, skulle en nedmontering av denna öka klyftorna i samhället. Det är framför allt höginkomsttagare som skulle ha råd med de dyrare privata försäkringarna.
Moderaternas och högeralliansens förslag slår alltså hårt mot alla de som måste köra bil till och från jobbet - oavsett om det ligger i innerstaden eller inte. Samtidigt säger de nej till kollektivtrafiksatsningen i Stockholms län. Men - återigen - inte nog med det. De vill dessutom höja skatten på kollektivtrafiken. (Eller, som de själva kallar det, "höjd moms på personbefordran".) Det skulle innebära att kostnaden för SL-kortet höjs med ca 400 kr/år.
Slutsatsen är tydlig: om högeralliansen vinner valet nästa år, är det försämringar i möjligheterna att ta sig till och från jobbet, förskolan, affären, etc, som ska finansiera t ex slopandet av förmögenhetsskatten.
Berit Andnor (s)
Socialminister
Carina Moberg (s)
riksdagsledamot, Stockholms län
Annika Billström (s)
finansborgarråd, Stockholm
[2005-10-21]