Stefan Löfven gav besked vid SSU:s förbundskongress under måndagen att Socialdemokraterna vill ta steg mot ett treterminssystem på högskolor och universitet. Redan i höstens budgetmotion kommer lärosätena ges i uppdrag att kraftigt utöka antalet relevanta sommarkurser som ska ge studenter möjlighet att slutföra sin utbildning på kortare tid och komma ut på arbetsmarknaden tidigare.
30 miljoner kronor kommer att avsättas i budgetmotionen som en stimulans för fler relevanta sommarkurser.
Studenter ska kunna välja att läsa de vanligaste utbildningsprogrammen på kortare tid. En treårig utbildning ska kunna läsas på knappt 2,5 år. En femårig utbildning ska kunna läsas på 4 år.
Sommarkurser ska vara frivilligt för studenten. Den student som vill jobba under sommaren, eller vill använda tiden till något annat, ska kunna göra det.
Det finns tydliga samhällsekonomiska vinster i att använda somrarna för studier eftersom det möjliggör en snabbare genomströmning och ett tidigare inträde på arbetsmarknaden. Ett lika effektivt sätt att öka antalet arbetade timmar i ekonomin som att höja pensionsåldern är att korta utbildningstiden för unga.
Det finns tre tydliga problem med dagens tre månader långa sommaruppehåll:
- Sommaruppehållet gör att utbildningstiden blir onödigt lång. För individen leder ett senare inträde på arbetsmarknaden till minskad livsinkomst. För samhället medför det minskade skatteintäkter i ett läge där en växande försörjningsbörda kräver fler arbetade timmar i ekonomin
- Sommaruppehållet innebär ett problem för studenter att hitta försörjning. Två tredjedelar av alla studenter, lågt räknat 140 000 studenter, försörjer sig genom fullt studiemedel från CSN. Inför varje sommar måste dessa hitta andra försörjningskällor.
- Sommaruppehållet gör att studenter tränger undan unga från arbetsmarknaden. Ungdomsarbetslösheten på sommaren är mycket hög. Inflödet av studenter på sommarens arbetsmarknad skapar problem för unga med en gymnasieutbildning som högsta utbildning.
Steg mot ett treterminssystem med relevanta sommarkurser innebär en lösning på dessa tre problem:
- Sommarkurser kan korta utbildningstiden. Om studenter studerade på sommaren skulle de kunna ta examen fortare och komma ut på arbetsmarknaden tidigare. Det innebär högre livslön för individen. För samhället innebär det högre skatteintäkter som kan gå till att stärka kvaliteten i välfärden.
- Sommarkurser innebära att studenterna kan få en trygg försörjning under sommaren genom studiemedel.
- Sommarkurser innebär att studenterna studerar och inte tränger ut unga med kortare utbildning från sommarjobben. Ungdomar med gymnasiekompetens skulle lättare få sommarjobb om de inte behövde konkurrera med studenterna om sommarjobben.