TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Aktiva, attraktiva Sverige
9 augusti 2002 10:27


En viktig del i politiken för tillväxt är att främja ett aktivt och attraktivt Sverige. Socialdemokraterna föreslår nya kraftfulla satsningar som på fredagen presenterades av Leif Pagrotsky.


Se presskonferensen med Leif Pagrotsky >>
(Filmen är cirka 17 minuter lång.)



Oscar Stenström
Biträdande Presschef
08-700 26 52


Kristin Thörn
Pressassistent
08-700 26 26


S-offensiv för att stärka svensk export och tillväxt


Socialdemokraterna lade den 4 augusti fram ett tiopunktsprogram för hur Sverige ska fortsätta vara ett land i arbete och tillväxt. En viktig del i politiken för tillväxt är att främja ett aktivt och attraktivt Sverige, ett Sverige som syns och märks i världen. Socialdemokraterna vill därför under nästa mandatperiod kraftigt öka satsningarna på exportfrämjande och marknadsföring av Sverige i utlandet.


Handelsminister Leif Pagrotsky presenterar i programmet "Aktiva Attraktiva Sverige" en rad satsningar för att under de kommande fyra åren förstärka Sveriges position som ledande handelsnation. Dit hör:

  • Ökade insatser på strategiska marknader som Ryssland, Kina och Japan.
  • Befästa och stärka svenskt näringslivs position i hela Östersjöområdet.
  • Åtgärder för att stärka de små företagens export genom bland annat ett nationellt exportsäljarprogram. Målet är att tillsammans med företagen utbilda ett 100-tal personer per år.
  • Bildandet av promotion-team, med framstående personer från näringsliv, kulturliv och forskningssamhälle, för att marknadsföra Sverige utomlands.
  • Ökat student- och lärarutbytet med länder i Östeuropa.
  • Svenskt och utländskt näringsliv inbjuds att skapa ett gemensamt program där svenska ungdomar erbjuds en längre praktik i företag på strategiska marknader.
  • Stödja bildandet av en svensk-finsk designakademi för ökad korsbefruktning mellan svenska och finska designers och svenskt och finskt näringsliv.
  • Marknadsföring av Sverige som måltids- och livsmedelsnation. Vi vill samla livsmedelsindustrin och restaurangnäringen till gemensamma kraftansträngningar för att öka såväl livsmedelsexporten som turismen.
  • Etablering av ett nationellt centrum för miljöteknikexport.
  • Ökade insatser för att locka utländska investeringar till Sverige.
  • Profilering av Sverige som ett modernt resmål.

- Svenska aktörer, från läkemedels- och pappersindustri till designers och musiker, väcker uppmärksamhet utomlands, säger handelsminister Leif Pagrotsky. Sverige är ett innovativt och kreativt land. Vi har skäl att känna självförtroende. Nu gäller det att vi tar vara på alla de möjligheter som bjuds.


- Som en liten nation med stort exportberoende måste vi ständigt förnya och förbättra oss. Sveriges kombination av kompetens, kreativitet och kontakter med omvärlden bäddar för fortsatta framgångar, säger Leif Pagrotsky.


 

Dokument  Rapport Aktiva Attraktiva Sverige.pdf
Läs hela rapporten! (.pdf)