Det nuvarande förslaget är luddigt och har nyliberala inslag som bland annat kan hota kollektivavtal och konsumentskydd, eftersom det utgår från principen om ursprungsland. Vi socialdemokrater anser att ett sådant direktiv istället måste utgå från de lagar och regler som gäller i respektive land.
Låt oss först konstatera att när Vänsterpartiet, anförda av europaparlamentariker Jonas Sjöstedt, nu äntligen gett sig in debatten om EU-kommissionens förslag till tjänstedirektiv väljer man att rikta hela sin kritik mot oss socialdemokrater. Inte med ett ord i den rapport man presenterat i frågan kritiseras de partier som är verkliga anhängare till förslaget. Man kan undra vilket syfte vänsterpartisterna egentligen har när de avstår från att kritisera moderaterna och centerpartisterna. Fattar man inte att risken för att förslaget går igenom ökar genom detta agerande?
Kommissionens förslag till ett nytt tjänstedirektiv börjar utkristallisera sig till en av de viktigaste frågorna inför valet till Europaparlamentet 13 juni. Det är inte särskilt kontroversiellt i sig att kommissionen lägger ett direktiv som ska utgöra ett ramverk för tjänstehandeln inom EU. Handeln med varor och tjänster är en av grundpelarna i EU-samarbetet. Tjänstesektorn växer i alla medlemsländer och kommer att fortsätta att växa. Redan i dag är tjänsteproduktionen i EU och i Sverige större än varuproduktionen och den kommer att växa ytterliggare. Självklart behöver vi ett regelverk inom EU för denna handel.
Problemet är i stället hur kommissionens förslag utformats. Man föreslår att ursprungslandsprincipen ska gälla. Det innebär att det är de regler och de lagar som gäller i det land där företaget har sitt ursprung ska gälla, inte de lagar och regler som gäller i det land där tjänsten utförs. Om ett sådant förslag genomförs kan det få stora negativa konsekvenser både för möjligheten att upprätthålla kollektivavtalen i vårt land, för konsumenternas möjligheter att få information om tjänsterna och för konkurrensvillkoren mellan olika företag.
I kommissionens förlag sägs visserligen att utstationeringsdirektivet ska gälla d.v.s. att de regler som gäller för anställda i det land där tjänsten utförs. I praktiken kommer det emellertid att bli svårt att upprätthålla denna princip. Vem ska fackföreningarna förhandla med när företagen inte ens behöver ha en representant i landet? Hur ska man kunna kontrollera att avtal följs när det inte finns någon representant att kommunicera med och inga krav på dokumentation. Och hur ska konsumenter kunna hålla reda på garantivillkor och köpevillkor i alla länder?
Vi tror att förslaget från kommissionen kan komma att innebära att tjänsteföretag söker sig till de länder som har de sämsta reglerna och lagarna för löntagare och konsumenter. Vi riskerar att få en "utflaggning" från länder som Sverige där det finns goda villkor på arbetsmarknaden och goda villkor för konsumenter.
Frågan om tjänstedirektivet kommer att avgöras av Rådet och av Europaparlamentet. Bland regeringscheferna har Göran Person gett uttryck för Sveriges kritiska hållning till direktivet. I parlamentet har vi socialdemokrater gått i bräschen för en förändring av direktivet. I början av april lade vi ett förslag på ett yttrande som löd : "Europaparlamentet är djupt oroat över de negativa konsekvenser som förslaget till direktiv om tjänster ( och i synnerhet "principen om ursprungsland") kan få för tillfälligt anställda och utstationerad personal samt för tjänster i allmänhetens intresse." En majoritet bl.a. bestående av svenska moderater och folkpartister röstade mot detta förslag. I sysselsättningsutskottet har vi socialdemokrater genom rapportören Anne van Lancker lagt fram ett dokument som är starkt kritiskt mot direktivet.
Sjukvården och välfärdstjänster omfattas också av förslaget till direktiv. Dessa tjänster finansieras i allt väsentligt i vårt land gemensamt genom skatt. För dessa tjänster är det viktigt att det finns en koppling mellan ansvaret och finansieringen d.v.s. att våra demokratiskt valda församlingar har det avgörande ansvaret över hur verksamheten ska organiseras. Moderaterna tycker inte det. I moderaternas europaprogram kräver man att " Arbetet med att utvidga den inre marknaden till nya områden såsom särskilt tjänstesektorn för utbildning vård och omsorg och olika former av kommunikationer, bank och försäkringstjänster med mera, bör drivas vidare."
Man skriver vidare att " ambitionen bör vara att undanröja offentliga monopol och öppna även offentligt finansierad verksamhet för marknaden."
Vi socialdemokrater har en helt annan uppfattning än moderaterna. Vi värnar den svenska arbetsmarknadsmodellen med kollektivavtal. Vi hävdar konsumenternas inflytande och vi värnar vår offentligt finansierade välfärd. Förutsättningar för att kunna driva denna politik beror inte bara på politiken i Sverige utan också på hur valet till Europaparlamentet går 13 juni. Valet står mellan vänstern representerad av oss socialdemokrater och högern representerad av moderaterna. Tjänstedirektivets framtid avgörs av valet till Europaparlamentet.
Jan Andersson
Ewa Hedkvist-Petersen
Göran Färm
Hans Karlsson
Ledamöter av och kandidater till Europaparlamentet för socialdemokraterna.