Svar till Tolgfors (m) och Sundell (m). När vi läser Sten Tolgfors (m) och Ola Sundells (m) svar på vår artikel angående skolan så slås vi av hur negativt moderaterna beskriver tillståndet i den svenska skolan. Bilden som sprids är att ingenting i den svenska skolan fungerar.
Tolgfors (m) och Sundell (m) pekar på en mängd negativa resultat som framkommit i höstens undersökningar, medan de positiva resultaten nämns enbart i förbifarten. I skolverkets nationella utvärdering av skolan framgår det bland annat att svenska elever ser skolarbetet som viktigt och att samarbetet med och respekten för lärarna fungerar väl. Över 90 procent av eleverna ser det som viktigt att ha bra kunskaper i engelska, svenska, matematik och samhällskunskap. Elevernas förmåga att vara medvetna och kritiska i sina val, och att kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden, är god och kunskapen om mål och betygskriterier tycks ha ökat hos elever och lärare. Elevernas engagemang i, och intresse för, samhällsfrågor och globala frågor är stort och har ökat sedan 1992. Elevernas kunskaper i engelska är mycket goda och deras kommunikationsförmåga i svenska och engelska är fortsatt god och har i vissa fall förbättrats.
Höstens undersökningar visar också att det finns problem som måste åtgärdas. Vi är övertygade om att det krävs en mängd åtgärder för att komma till rätta med problemen:
1. Skolan är i behov av fler lärare och andra specialister. Genom ett tillskott från staten på fem miljarder kronor över fem år anställs 15000 fler lärare och andra specialister i landets skolor. Hittills har satsningen gått över förväntan och över 12000 fler personer har anställts i skolan och lärartätheten ökar nu för varje år. Totalt kommer 15 miljarder kronor tillföras skolan fram till valet 2006.
2. Inför individuella utvecklingsplaner från årskurs ett och skärp skolverkets granskningar. Vi socialdemokrater vill införa skriftliga framåtsyftande individuella utvecklingsplaner för alla elever i alla landets skolor redan från årskurs 1.
3. Utveckla fler nationella diagnostiska prov. Regeringen har gett skolverket i uppdrag att utveckla fler nationella diagnostiska prov och nationella kvalitetssäkrade stödmaterial för de tidigare åldrarna så att lärarna får bättre redskap att följa upp elevernas utveckling redan från årskurs 1.
4. Stärk matematikens ställning. Matematikdelegationens konkreta förslag till hur vi kan gå vidare med matematiken har skickats ut på remiss. Redan nu vill vi vara tydlig med att det kommer att krävas kraftfulla samlade åtgärder i hela utbildningssystemet, från förskola till skola och högskola om matematikens ställning ska kunna stärkas.
5. Trygghet och studiero ska råda i skolan. Vi är väl medvetna om vilka barn och ungdomar som drabbas hårdast när det är stökigt i klassrummet. I den nya skollagen vill vi ge lärare tydliga befogenheter att upprätthålla studireo i klassrummen.
6. Den sociala och etniska segregationen i skolan måste brytas. Ett av de mest prioriterade områdena för oss är att göra riktade insatser i de tuffaste områdena och regeringen satsar under de kommande åren 225 miljoner kronor på detta.
Vi kommer att vidta en mängd åtgärder för att komma till rätta med skolans problem, men vi kommer aldrig att acceptera en verklighetsbeskrivning som går ut på att svartmåla allt det positiva arbete som dagligen pågår i den svenska skolan.
Ibrahim Baylan skolminister
Harriet Svaleryd ordförande barn- och utbildningsnämnden Östersund
Mikael Abramsson ordförande för Socialdemokraterna i Berg |