Landets bensinstationer blir skyldiga att tillhandahålla förnybara bränslen i särskilda pumpar. Enligt ett kommande förslag ska lagen träda i kraft den 1 januari 2006 och utbyggnaden ske fram till 2009, skriver miljöminister Lena Sommestad. Allt fler inser att förnybara fordonsbränslen är framtiden. En särskilt glädjande utveckling under senare år är att fler bilfabrikanter väljer att tillverka miljöbilar som går på sådana bränslen. Två exempel är Volvo och Saab som i höst börjar sälja etanoldrivna miljövänliga modeller. Vid årsskiftet 2004-2005 fanns det cirka 20.000 miljöbilar i Sverige. Utvecklingen går alltså framåt. Men ännu är det långt kvar till ett verkligt genombrott för miljöbilarna. Av Sveriges alla personbilar går fortfarande inte mer än en halv procent någon på något slags miljöbränsle. En bromsande faktor är bristande tillgänglighet till förnybara fordonsbränslen. Många konsumenter menar, med rätta, att de inte vågar ta steget att köpa en miljöbil när det inte går att tanka förnybart. I slutet av förra året fanns det bara drygt 200 säljställen i Sverige som tillhandahöll något slags miljöbränsle. Dagens utbyggnadstakt av distributionsnätet för förnybara bränslen är alltför långsam. Den måste påskyndas. Regeringen kommer därför inom kort att presentera ett lagförslag som innebär att landets bensinstationer blir skyldiga att tillhandahålla förnybara fordonsbränslen. Lagförslaget innebär att bensinstationer i hela landet blir skyldiga att successivt bygga ut antalet pumpar med förnybara fordonsbränslen. Lagen ska enligt förslaget träda i kraft den 1 januari 2006 och utbyggnaden ske mellan år 2006 och 2009. I ett första steg ska stationer som säljer stora volymer konventionellt bränsle tillhandahålla minst ett förnybart bränsle. År 2009 ska även mindre säljställen vara skyldiga att sälja förnybart. I det förslag som nu skickas på remiss föreslås att från och med den 1 januari 2006 ska alla bensinstationer med en försäljningsvolym över 3000 kubikmeter av motorbensin eller diesel vara skyldiga att erbjuda förnyelsebara bränslen. År 2007 gäller motsvarande skyldighet bensinstationer med försäljningsvolym över 2500 kubikmeter. År 2008 inberäknas bensinstationer som säljer minst 2 000 kubikmeter. Och år 2009 alla bensinstationer som säljer mer än 1 000 kubikmeter. Lagförslaget ger även Naturvårdsverket rätt att bevilja dispens från skyldigheterna. Regeringen har under det senaste halvåret fört förhandlingar med oljebolagen för att pröva möjligheten till en målinriktad, frivillig utbyggnad av distributionsnätet. Sedan vi nu tvingats konstatera att en sådan uppgörelse inte är möjlig går vi alltså fram lagstiftningsvägen. Lagförslaget kommer att skickas ut på en bred remissrunda för att alla berörda parter ska få ge sin syn på förslaget. Efter att vi inhämtat viktiga synpunkter ska lagförslaget också godkännas av EU innan det kan genomföras. Jag är övertygad om att lagförslaget kommer att bidra till en snabbare och nödvändig utveckling och användning av biodrivmedel i vårt land. Introduktionen av miljöbilar skyndas på och kan komma att stå inför ett genombrott. Samtidigt innebär lagförslaget att Sverige driver på EU:s gemensamma arbete med att öka andelen förnybara fordonsbränslen. Vi ligger i frontlinjen. EU:s direktiv om biodrivmedel betonar vikten av att medlemsländerna minskar sitt oljeberoende inom transportsektorn genom att använda alternativa drivmedel. Sverige har en tydlig målsättning för introduktionen av förnybara bränslen - minst 5,75 procent av fordonsbränslena ska vara förnybara senast år 2010. Detta ligger i linje med EU:s målsättning. Lagförslaget om skyldighet att tillhandahålla förnybara fordonsbränslen är en del av regeringens klimatstrategi. Sedan flera år driver regeringen en ambitiös politik för att minska utsläppen av växthusgaser. Transportsektorn står nu i fokus. En stor och växande andel av utsläppen av växthusgaser kommer i dag från transporterna. Denna negativa trend måste brytas. Det är nödvändigt om Sverige ska kunna nå sitt klimatmål: att minska utsläppen av växthusgaser med fyra procent till 2012 jämfört med 1990 års nivå. Regeringens strategi för minskade utsläpp i vägtrafiken bygger på flera komponenter där ekonomiska incitament har en nyckelroll. En viktig utgångspunkt är också samarbetet inom EU. Den gröna skatteväxlingen. Skatteväxlingen är framför allt inriktad på att minska utsläppen av växthusgaser, bland annat inom transportsektorn. Från 2004 är koldioxidneutrala drivmedel befriade från koldioxidskatt och energiskatt inom ramen för ett program som sträcker sig över en femårsperiod. Inom EU arbetar Sverige för möjligheten att ha en högre inblandning av etanol i bensin (10 procent). Vi förbereder också ett nationellt beslut om högre inblandning av RME i diesel (5 procent). Den statlige utredaren Hans Sandebring har föreslagit att Sverige ska införa ett system för gröna drivmedelscertifikat för att stimulera en ökad användning av förnybara bränslen. Det förslaget ska vi analysera närmare när remissinstanserna sagt sitt. Sedan flera år tillbaka bidrar staten med stöd till lokala investeringsprogram (LIP) eller klimatinvesteringsprogram (Klimp) där många projekt bidragit till energieffektivisering och introduktion av förnybara bränslen. Inköp och bruk av miljövänliga bilar stimuleras sedan 2002 i förmånsbeskattningen och med drivmedelsskatterna. Regering och riksdag har beslutat att motsvarande 25 procent av alla statliga bilar som köps in år 2005 ska vara miljöbilar Ett utredningsförslag om koldioxidrelaterad fordonskatt - som innebär att bilar som släpper ut mycket koldioxid beskattas högre än bilar med låga koldioxidutsläpp - bereds för närvarande i Regeringskansliet. Avsikten är att införa en koldioxidrelaterad fordonsskatt under 2006. De pågående klimatförändringarna till följd av utsläppen av växthusgaser från fossila bränslen är det största globala miljöhotet som vår generation står inför. Ingen annan miljöfråga påverkar på ett sådant genomgripande sätt alla delar av samhället. Det är en gemensam utmaning för oss alla - politiska partier, näringsliv, kommuner, organisationer och medborgare - att bromsa de allvarliga samhällseffekterna av klimatförändringen genom att minska utsläppen av växthusgaser. Lena Sommestad miljöminister |