Den borgerliga maktalliansen har hittills gjort allt för att slippa tala politik. Istället ägnas energin åt att bada i tunnor, trycka upp orangea knappar och åka tåg tillsammans. Upplägget är säkert trevligt för de fyra partiledarna men knappast klargörande för väljarna. Beskeden om hur det egentligen blir med välfärden och tryggheten vid en borgerlig valseger uteblir.
Med dagens opinionsläge blir den moderata dominansen kraftig om de borgerliga bildar regering efter nästa års val. Det är därför nödvändigt att granska de moderata förslag som partiet själva talar tyst om. Alltför ofta möter jag människor som fått uppfattningen att moderaterna dragit tillbaka sina extrema högerförslag eftersom partiet hela tiden gjort justeringar när de blir utsatta för kritik. Det är fel. Den som röstar på moderaterna i denna tro riskerar ett smärtsamt uppvaknande dagen efter valet.
Moderaterna vill fortfarande sänka a-kassan för de arbetslösa, sjukersättningen för de sjuka och ersättningen till förtidspensionärerna. Dessutom vill man sänka ersättningen till de föräldralediga, fördubbla antalet karensdagar för de sjuka och fördubbla fackföreningsavgiften för löntagarna.
Som lök på laxen vill partiet ta bort bostadsbidraget för de unga samtidigt som man motarbetar en höjning av barnbidraget. Detta är de förslag som ligger på riksdagens bord. Fredrik Reinfeldts retorik ändrar inte moderaternas politik.
Ett av de moderata budgetförslagen har fått sällsynt liten uppmärksamhet trots att det skulle gräva ansenliga hål i många människors plånböcker. Så här skriver partiet i sin ekonomiska motion: Vid sidan av åtgärderna för att strama åt bidragssystemen föreslår vi också att ersättning för inkomstbortfall vid trafikolyckor förs över från sjukförsäkringen till trafikförsäkringen.
Det kan kanske låta odramatiskt men effekten skulle bli en kraftig kostnadshöjning för landets alla bilägare. Moderaterna har i flera år, utan större uppmärksamhet, föreslagit att bilägarna ska betala de sjukförsäkringskostnader som orsakas av trafikskador. Det nya är att maktalliansens stödpartier nu rättat in sig i ledet.
Den extra pålagan på trafikförsäkringen blir tuff. Alla som äger bilar, motorcyklar och andra motorfordon får kraftigt höjda avgifter. Nära fem och en halv miljon fordon runtom i landet är trafikförsäkrade. Moderaterna räknar i sin tur med att spara åtta till nio miljarder kronor med förslaget. En enkel uträkning ger därmed vid handen att det i genomsnitt kommer att innebära en höjd försäkringsavgift med drygt 1.500 kronor per år och fordon.
Två grupper förlorar särskilt på maktalliansens förslag: låginkomsttagare och landsbygdsbor. Med dagens trafikförsäkring blir skatten högre ju större inkomst man har. Det betyder att höginkomsttagarna betalar en större andel av vår gemensamma kostnad för sjukförsäkringen.
Maktalliansen nya förslag relateras inte till inkomsten, vilket drabbar de som tjänar minst. Också landsbygdsbor drabbas extra hårt. På grund av långa avstånd och bristfällig kollektivtrafik behövs ofta både en och två bilar i varje hushåll.
Moderaterna försöker ofta framställa sig som ett bilvänligt parti. Förslaget om att privatisera trafikförsäkringen visar att det är tomma ord. I annat fall är det obegripligt varför man vill särbehandla trafikförsäkringen negativt. Hittills har inga besked givits.
Maktalliansens dråpslag mot bilägarna är uppenbarligen inte logiskt - bara orättvist.
Sven-Erik Österberg Kommun- och finansmarknadsminister |