-Trygghet och studiero är grundförutsättningar för lärande. Alla barn och elever ska med tillförsikt och förväntan kunna gå till en skola präglad av trygghet, respekt och ansvar. Detta möjliggörs med lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever, säger skolminister Ibrahim Baylan i en kommentar till riksdagens beslut.
Det förebyggande arbetet förstärks
Det förebyggande arbetet förstärks genom att förbuden mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever i skolan kombineras med regler om att samtliga verksamheter med såväl kommunal som enskild huvudman måste bedriva aktiva åtgärder och upprätta planer för likabehandling. Likabehandlingsplanen har till främsta syfte att förebygga och motverka alla former av trakasserier och annan kränkande behandling. I planen ska därför planerade åtgärder ingå. Uppföljning och utvärdering av åtgärderna ska ske årligen.
Barn och elever som drabbas av diskriminering eller annan kränkande behandling får hjälp och stöd
Lagen ger barn och elever förbättrade möjligheter till skadestånd för såväl diskriminering som annan kränkande behandling. men det räcker inte. Det är också utomordentligt viktigt att barn och elever får stöd när de har blivit diskriminerade och kränkta. Jämställdhetsombudsmannen (JämO), Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO), Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning (HomO) Handikappombudsmannen (HO) och ett särskilt "barn- och elevombud för likabehandling" inom Statens skolverk ska därför inom sina respektive ansvarsområden se till att lagen följs. Ombudsmännen och det nya Barn- och elevombudet får enligt lagen rätt att som ombud föra ett barns och en elevs talan domstol i en skadeståndstvist.
Moderaterna röstade som enda riksdagsparti nej till den föreslagna lagen.
[2006-02-09]