TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Stora brister i märkningen av mat
27 juni 2006 09:50


Handeln tycks inte prioritera en enkel och överskådlig förpackningsinformation. Det visar en undersökning av över 300 produkter hos de stora livsmedels­kedjorna. Texten på förpackningarna är liten, det finns ingen enhetlig uppställning utan man måste vända på förpackningarna och leta efter informationen och det brister i märkningen.


Undersökningen visar att 4 av 10 kött- och charkprodukter saknar entydig märkning om varifrån råvaran kommer.


Jordbruksdepartementet har låtit kartlägga förpackningsinformationen i butikerna. Bakgrunden är att många konsumenter upplever att utvecklingen inom dagligvaruhandeln gjort maten anonym och utan identitet. Allt tätare kommer också rapporter om att maten transporterats kanske runt halva jordklotet utan att vi konsumenter får veta att den kan vara åksjuk.


Över 300 produkter hos Ica, Coop och Axfood samt ett mindre antal produkter hos Lidl och Netto ingick i undersökningen.


I undersökningen har skillnad också gjorts mellan handelns egna märkesvaror (EMV) och leverantörernas varumärken (LMV). Resultaten från undersökningen kan inte generaliseras men det allmänna intrycket är tydligt. Konsumenterna får inte tillräcklig information.


Konsumenterna vill välja mat utifrån fler aspekter än bara priset. Trots att vi vet att informationen på förpackningen är avgörande för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val, jämföra olika varumärken samt väga pris mot kvalitet visar undersökningen att det fortfarande finns brister i märkningen av mat.


Av de undersökta produkterna som hade en klar huvudingrediens var det bara ungefär hälften som på ett entydigt sätt visade vilket ursprung huvudingrediensen hade. Av de undersökta kött- och charkprodukterna saknar 37 procent av handelns egna märkesvaror (EMV) och 42 procent av leverantörernas varumärken (LMV) entydig information om råvarornas ursprung.


Ibland saknas ursprungsmärkning helt och hållet och ibland anges flera alternativ. Utan tydlig ursprungsmärkning är uppgift om tillverkningsland och tillverkare till liten hjälp. Att en vara är tillverkad i ett visst land garanterar inte att råvaran har samma ursprung.


I en situation där viktiga fiskbestånd hotas av utfiskning vill många konsumenter kunna göra medvetna val. Tyvärr är ursprungsmärkningen av dessa produkter bristande. För fiskpinnar, fiskgratänger och tonfisk på burk visar granskningen att 56 procent helt saknar uppgift om fångstzon.


Det är uppenbart att det finns mycket kvar att önska när det gäller förpackningsinformationen. Ett generellt konstaterande är att enhetlig märkning saknas. Det gör det svårt för konsumenten att jämföra produkter. Ibland anges innehåll i gram ibland i procent. Texten är ofta liten och svårläst. Man måste vrida och vända på förpackningarna för att hitta informationen.


Ingen av de stora livsmedelskedjorna undslipper kritik.


Det går inte att generellt säga att handelns egna varumärken (EMV) är sämre märkta än leverantörsmärkesvaror (LMV). Hos de undersökta EMV å ena sidan framgår konsekvent tillverkningslandet men med några få undantag saknas uppgift om tillverkare. De undersökta LMV å andra sidan är bättre på att redovisa tillverkare men utelämnar ofta tillverkningslandet. Undersökningen indikerar att lågpris-EMV är något sämre märkta än mer kvalitativa EMV. De undersökta lågprisbutikerna hade vidare en sämre märkning än de stora detaljhandelskedjorna.


Det måste bli enklare för oss konsumenter att göra medvetna val. Du ska som konsument veta vad du köper och direkt genom märkningen få de svar du söker. Det duger inte att på förpackningen hänvisa till ett telefonnummer.


I "Matministerns matmanifest" uppmanade jag förra sommaren handeln att förbättra märkningen och utlovade själv en rad initiativ. Livsmedelsverket genomför nu på uppdrag av regeringen ett nationellt tillsynsprojekt för att granska förekomsten av missvisande märkning av livsmedel, samt en informationssatsning till konsumenterna om livsmedelsmärkning. Livsmedelsverket har även fått i uppdrag att utforma ett förslag till ursprungsmärkning av nötkött på restaurang, personalmatsalar, skolbespisningar med mera.


Verket ska redovisa sitt förslag den 1 februari 2007 med sikte på att de nya reglerna ska kunna införas till sommaren 2007.


Regeringen driver också märkningsfrågorna inom EU. Arbetet med att revidera EU:s märkningsdirektiv kommer i gång inom kort.


I dag möter jag företrädare för detaljhandelskedjorna och livsmedelsindustrin för att diskutera ursprungsmärkning i butik. Jag hoppas då få signaler om att branschen avser att bättra sig. Konsumenterna vill veta vad de äter och vill kunna göra sin egen bedömning av vad som är prisvärt. Det handlar om kvalitet, säkerhet, miljöhänsyn och etik i produktionen. Konsumenterna har rätt att förvänta sig en enkel och informativ märkning.


ANN-CHRISTIN NYKVIST


(Artikeln publicerad på DN Debatt den 27 juni 2006.)



Kontakt: Anders Grönvall, Pressekreterare hos Ann-Christin Nykvist
Telefon 08-405 11 88, Mobiltelefon 070-615 11 88

2006-06-27 09:50