TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
- Nu måste regeringen ta sitt ansvar
26 juni 2008 09:00



I går meddelade Volvo Personvagnar att man varslar 1 200 personer i Sverige om uppsägning, främst i Göteborg och Olofström. Tomas Eneroth (s), vice ordförande i näringsutskottet kommenterar:

- Det här är ett tungt besked till anställda och deras familjer mitt i semestern. Jag känner med dem som blir uppsagda. Nu måste regeringen ta sitt ansvar så att de kan ställa om till nya jobb, säger Tomas Eneroth.

Men det är inte första gången vi har upplevt en sån här kris. För att par år sedan gick också SAAB igenom ett stålbad. Med Trollhättanpaketet visade den dåvarande socialdemokratiska regeringen att man förstod fordonsindustrins betydelse för svensk export, forskning och jobb. Investeringar i forskning- och utveckling, nya utbildningar och nya vägar och järnvägar stärkte då fordonsindustrin. Nu varslas det igen och då är det Maud Olofsson som måste agera. Jag förväntar mig att även en borgerlig regering tar sitt ansvar, säger Tomas Eneroth.

I två års tid har regeringen visat fordonsindustrin ryggen och fortfarande saknas besked om de viktiga fordonsforskningsprogrammen ska fortsätta nästa år eller inte. Nu måste regeringen visa att man förstår situationens allvar. De människor som berörs måste också ges möjlighet att gå vidare till nya jobb. Förutom omställningsavtal, krävs också ett bra och tryggt stöd från samhället i form av en aktiv arbetsmarknadspolitik och utbildning, säger Tomas Eneroth.  

Regeringens industripolitik har havererat och tunga industriföreträdare saknar förtroende för regeringens förmåga. Engagemanget för svenska företags konkurrenskraft, för industrijobben och för samarbetet kring forskning och utveckling saknas. Det här är regeringens sista chans att agera. För jobbens skull hoppas jag att de tar den, säger Tomas Eneroth.


Socialdemokraterna presenterade i våras ett förslag till handslag med svensk fordonsindustri, för att säkra jobben och skynda på klimatomställningen. Bland annat avsatte man i sin skuggbudget 500 miljoner kronor per år till nya fordonsforskningsprogram.