"So now is the time to recognise the growing success story that is Britain’s creative economy and build on it. The creative industries must move from the margins to the mainstream of economic and policy thinking, as we look to create the jobs of the future.”
I februari lanserade det brittiska Ministeriet för kultur, media och sport strategin Creative Britain – en strategi för utveckling genom kreativitet i Storbritannien. Välkommen till en diskussion om den brittiska strategin – och om möjligheten att genomföra samma arbete i Sverige.
Tid: Onsdagen den 10 december 2008 kl. 10.00-11.30
Plats: So Stockholm Showroom, Kungsträdgården, Jussi Björlings allé 5 (glaslängan nedanför Jacobs kyrka)
Program:
Creative Britain - creating the jobs of the future
Shelagh Wright, brittiska tankesmedjan Demos
Kommentarer och diskussion:
Luciano Astudillo, jobbrådslaget
Pär Lager, VD, Berghs School of Communications
Katrine Kielos, författare och ledarskribent
Leif Pagrotsky, socialdemokraterna
Välkommen!
Shelagh Wright arbetar med politik som rör utvecklingen av och utbildning inom den kreativa och kulturella sektorn vid den brittiska tankesmedjan Demos som har en nära koppling till Labour-partiet.
Luciano Astudillo är riksdagsledamot för socialdemokraterna och ordförande i Jobbrådslaget som utvecklar socialdemokraternas jobbpolitik.
Pär Lager är VD vid Berghs School of Communication, som utbildar inom kommunikationens alla fält. Pär var tidigare VD på Talarforum.
Katrine Kielos är tillförordnad chefredaktör för Dagens Arena och kulturskribent på Expressen. Hon debuterade i våras med boken "Våldtäkt och romantik" och börjar som ledarskribent på Aftonbladet i januari.
Leif Pagrotsky är socialdemokratisk riksdagsledamot och tidigare kultur- och näringsminister samt handelsminister.
Fredrik Kornebäck, presschef, 070-246 65 03
Anette Törnqvist, pressekreterare, 070-548 76 80