De senaste dagarna har svensk fordonsindustri begärt stöd från svenska regeringen. Situationen för de svenska fordonstillverkarna är inne i ett avgörande skede. Socialdemokraterna kräver nu besked om regeringen över huvud taget har ambition att stötta svenska bilföretag. Ännu har inte en krona av de utlovade 25 miljarderna i lånegarantier och undsättningslån blivit verklighet.
- Svenska bilföretag har god utvecklingspotential. Det är av avgörande betydelse för svensk industriell kompetens att de får finansiellt stöd för att klara denna kris. Står Fredrik Reinfeldt fortfarande bakom löftet om miljardstöd till svensk fordonsindustri? Regeringen smiter från det ansvar som Europas övriga ledare tar för fordonsindustrin. Nu är ett avgörande läge att göra en insats för svensk och europeisk fordonsindustri, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.
- Tiotusentals jobb står på spel i fordonsindustrin. Nu är det skarpt läge och regeringens löften om lånegarantier ställs mot verkligheten. Nu måste regeringen leverera, säger Tomas Eneroth.
- Frågan är varför regeringen alltid är sist ut på banan? Andra stora billänder som Frankrike och Tyskland har redan agerat men i Sverige råder passivitet. Nu krävs även besked om miljöbils- och skrotningspremierna och omedelbara investeringar i miljöbils- och säkerhetsforskning. Inte minst måste företagen få besked om de utlovade lånegarantierna, säger Tomas Eneroth (s)
Socialdemokraterna föreslår en bred satsning på svensk fordonsindustri:
* Miljöbilspaket (bilskrotningspremie, förlängd miljöbilspremie, biogasutbyggnad)
* Ny satsning på säkerhetsforskning
* Tidigarelagd fordonsforskning
* Ett nytt utvecklingsbolag för spetsteknik
* 6 000 korta vidareutbildningar inom bilindustrin
* Spetskompetenssatsning (20 000 platser)
För mer information
Daniel Färm
Pressekreterare
070-6501209
daniel.farm@riksdagen.se; daniel.farm@riksdagen.se