Näringsminister Maud Olofssons besked att regeringen inte avser att agera för att stötta SAAB innebär att de borgerliga nu smiter från ansvaret. Regeringen sviker sitt eget löfte om stöd och lånegarantier på 28 miljarder kronor till svenska biltillverkare. Det säger nu socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth, IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven samt kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Anneli Hulthén, som idag presenterar sju skarpa krav på investeringar i svensk fordonsindustri och industriell kompetens.
- Maud Olofsson och GM måste sluta att skylla på varandra och börja arbeta för att finna en - konstruktiv lösning för jobben och framtiden. Regeringens agerande spär på oron och osäkerheten hos alla de anställda, underleverantörer och andra i bland annat Trollhättan som är beroende av SAAB. I det här läget behövs ledarskap, tydliga framtidssatsningar och försäkringar om stöd och utbildning. Att som den borgerliga regeringen bara stå passiv och se på - mitt under brinnande jobbkris - är ett historiskt svek, säger Tomas Eneroth.
- Regeringen har tidigare utlovat 28 miljarder kronor i stöd till svensk fordonsindustri. Att man nu försöker smita ansvaret för sitt eget löfte väcker en enorm ilska. De borgerliga har fokuserat på att genomföra stora skattesänkningar för framför allt höginkomsttagare, och har inte tvekat att lägga mångmiljardbelopp av skattebetalarnas pengar när storbankerna har haft problem. Men när vanliga löntagare och verksamheter i den reala ekonomin behöver stöd möts de av passivitet och kalla handen. Regeringen kommer inte att få smita från ansvaret för detta svek, säger Tomas Eneroth.
- SAAB behöver en nystart och alla som kan borde nu agera för att ge anställda och företag en framtid. Om regeringen och GM väljer att ta sina händer ifrån SAAB är det enormt svek mot alla bilarbetare i Sverige, säger Stefan Löfven.
- SAAB är oerhört viktigt för jobben och framtidsutsikterna för hela Västsverige. Att svika svensk bilindustri är att svika kampen för jobben, välfärden och miljön, säger Anneli Hulthén.
Socialdemokraterna och IF Metall ställer nu ett antal krav på regeringen att stärka fordonsindustrins konkurrenskraft genom:
*Ge besked om lånegarantier. Regeringen måste leva upp till sina löften
*Utnyttja möjligheterna i EU-samarbetet, bl.a. globaliseringsfonden
*Forcera investeringarna i fordonsforskningsprogrammen. Vi vill investera 500 miljoner kronor per år med en extra satsning på 250 miljoner kronor 2009.
*Genomför ett Miljöbilspaket med efterfrågestimulanser med miljöbils- och skrotningspremie
*Öka investeringarna i infrastruktur med två miljarder per år.
*Investera i utbildning och kompetens. Anställda måste rustas inför framtiden, omställning underlättas och lågkonjunkturen utnyttjas.
-6 000 vidareutbildningsplatser för anställda inom fordonsindustrin.
-Spetskompetenslyft på 20 000 platser för att möta varselvågen och ta vara på befintlig kompetens
-50 000 nya platser inom högskola, KY, arbetsmarknadsutbildning, komvux/yrkesvux, utbildningsvikariat
*En fungerande a-kassa för trygghet i omställning