TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
S: Låt fler industriföretag få del av lån genom ALMI - skrota misslyckade undsättningslånen
6 mars 2009 09:17



Antalet konkurser och varsel inom fordonsindustrin blir allt fler. Läget är akut. Socialdemokraterna kräver nu därför att de misslyckade undsättningslånen skrotas, och att  ALMI istället får möjlighet att låna ut till företag också med fler än 250 anställda. Dessa lån kan återbetalas på flera års sikt, och är därmed mer realistiska för många medelstora underleverantörer inom fordonsindustrin. ALMIs kapitaltillskott på 2 mrd kronor från i december är en bra grund för detta nya, utökade uppdrag, men beredskap måste också finnas för att tillskjuta ytterligare resurser vid mycket stor efterfrågan.


Regeringens satsning på undsättningslån för underleverantörer inom fordonsindustrin har misslyckats. Skälet är de strikta regler om att lån måste betalas tillbaka inom sex månader. Samtidigt har problemet med ALMI - som kan stötta små och växande företag - varit att de endast kan ge lån till företag med fler än 250 anställda. Bankernas utlåning till företag i ekonomiskt svåra tider fungerar inte. Därför fyller ALMIs utlåning en viktig marknadskompletterande funktion. Den utlåningen ska ske på kommersiella grunder, men kunna fylla en viktig funktion för företag i behov av lån när den ordinarie finansiella utlåningen inte fungerar. Socialdemokraterna föreslår nu att fler - också större medelstora företag inom exempelvis den hårt pressade fordonsindustrin - ska kunna få del av lån från ALMI.


- Det viktigaste nu är att lösa den mest akuta krisen. Maud Olofsson gjorde tidigare en stor sak av regeringens så kallade bilpaket, med vad man hävdade var 28 miljarder kronor i stöd till svensk fordonsindustri. Ingen del av det så kallade 28-miljarderspaketet har kunnat hjälpa svensk fordonsindustri eller underleverantörer att möta den kris man nu har. Undsättningslånen är ett fiasko, som mest liknar oseriösa sms-lån. Nu behöver regeringen agera mer aktivt och se till att företag i den strategiskt viktiga fordonsindustrin faktiskt får stöd och lånemöjligheter för att klara av svårigheterna och komma stärkta ur krisen, säger Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth.


- Nu blir det dessutom tydligare att vårt krav på skrotningsbonus och förlängd miljöbilspremie skulle vara en viktig stimulansåtgärd för att öka nybilförsäljningen av inte minst svenska miljöbilar. Erfarenheterna från Tyskland, som har ett system som liknar det vi vill införa, är mycket positiva. Detta har bidragit till att tysk bilindustri är inte fullt lika hårt pressad som den svenska. Nu måste regeringen backa från sitt motstånd mot vårt förslag att den som samtidigt skrotar sin gamla bil och köper en ny miljöbil ska få 25 000 kronor i bonus, säger Tomas Eneroth.


Socialdemokraternas förslag för svensk fordonsindustri:
* Utöka ALMIs möjligheter att låna ut till företag också med fler än 250 anställda.
* Skrota de misslyckade undsättningslånen som ändå inte är användbara för företagen som behöver dem.
* Använd de 2 miljarder kronor i extra resurser till ALMI, och ha en beredskap att skjuta till mer om behovet skulle vara ännu större.
* Inför en kombinerad skrotning- och miljöbilspremie på 25 000 kronor
* Se till att också övriga delar av 28-miljarderspaketet faktiskt kommer svensk fordonsindustri till del - så att den kan överleva och komma ut stärkt ur krisen
* Tidigarelägg fordonsforskningssatsningarna
* Satsa på utbildning istället för uppsägning för de anställda i drabbade företag
* Investera i 50 000 utbildningsplatser som leder till jobb för de som nu blir arbetslösa
* Gör större investeringar i väg- och järnvägsbyggen än vad regeringen har föreslagit.


För mer information
Daniel Färm
pressekreterare
Socialdemokraterna
070-650 12 09
daniel.farm@riksdagen.se