Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de Gröna är kritiska till Åsa Torstenssons förslag att avreglera tågmarknaden. Analysen innehåller tydliga brister, det kan tvärt om bli dyrare, krångligare och glesare pendeltågstrafik för resenärerna. Dessutom anser partierna att det är ett steg tillbaka för jobbtillväxten och för miljön.
- Det grundläggande problemet är att det är fullt på spåren, framförallt kring storstadsregionerna, och det löser man inte genom en avreglering. En avreglering i det läge som råder kommer tvärtom att förstärka kapacitetsproblemen. De starka fjärrtågsbolagen kommer sannolikt att köpa upp större delen av det utrymme som finns tillgängligt på de mest trafikerade sträckorna. Länstrafikbolagen i framför allt Mälardalen, Skåne, Västsverige och Östergötland får nog förbereda sig på att ersätta stora delar av sina tågavgångar med buss. Det blir ett mycket hårt slag mot alla de hundratusentals svenskar som varje dag tar sig till och från jobbet med regionala pendeltåg, säger Socialdemokraternas ledamot i trafikutskottet Christina Axelsson.
- Åsa Torstensson gör nu ytterligare ett försök att skjuta den spårburna kollektivtrafiken i sank. Först nollar hon i princip kontot för nyinvestering i järnväg och i dag föreslår hon att vinstdrivande tågföretag ska få plocka russinen ur kakan genom att konkurrera om de få lönsamma järnvägssträckorna i Sverige. Resten av den spårburna trafiken lämnar hon för högre biljettpriser eller nedläggning såvida inte regioner och landsting är beredda att föra över pengar från sjukvården till kollektivtrafiken. Detta är fullkomligt absurt i en tid när klimatlarmen duggar tätt och allt fler människor väljer att försöka byta ut bilresor mot tågpendling, säger Miljöpartiets ledamot i trafikutskottet Karin Svensson Smith.
- Järnvägstrafik lämpar sig dåligt för konkurrens. Antalet tåg som kan trafikera en sträcka med lönsamhet är naturligt begränsat. Investeringar i nya vagnar är så pass dyrt att lönsamheten måste vara garanterad för att investeringarna ska bli genomförda. Resenärerna behöver ett järnvägssystem där byten och biljettsystem gör det enkelt och billigt att åka tåg. Allt detta talar sammantaget för ett betydande statligt ansvar för jänvägstrafiken och för att det finns fördelar med att SJ får behålla den ensamrätt bolaget har idag, säger Västerpartiets ledamot i trafikutskottet Peter Pedersen.
För mer information
Frida Carlsson
Pressekreterare Socialdemokraterna
070-2731555
Kristoffer Housset
Pressekreterare Vänsterpartiet
076-1454202
Annika Jacobson
Pressekreterare Miljöpartiet de Gröna
0702-305552