Ännu ett halvår efter att regeringen presenterade ett stort paket av stödinsatser för fordonsindustrin har inte en krona av dessa kommit företagen eller de anställda till del. Nu begär Socialdemokraterna i riksdagen att näringsminister Maud Olofsson kommer till Näringsutskottet för att förklara sig. Samtidigt föreslår partiet ytterligare investeringar för att skapa möjligheter för svensk fordonsindustri.
- Detta är mycket allvarligt. Svensk fordonsindustri befinner sig i ett avgörande läge. Nu behöver möjliga köpare få tydliga signaler om att Sverige är lika engagerat i sin fordonsindustri som de andra europeiska fordonsländerna, säger Socialdemokraternas näringspolitiske talesperson Tomas Eneroth.
- Maud Olofsson har slagit in fordonspaketet så hårt att fordonsföretagen inte kommer åt innehållet, säger Tomas Eneroth.
- Vi har tre krav: Se till att de pressade företagen faktiskt får del av de 28 miljarder kronor som en enig riksdag har ställt sig bakom. Stärk utbildnings- och forskningsinsatserna för att säkerställa att den industriella kompetensen inte förstörs. Och stimulera efterfrågan genom en kombinerad skrotnings- och miljöbilspremie på upp till 25 000 kronor och ett investeringsstöd för att bygga upp laddstationer för elbilar eller tankställen för biogasbilar. Kombinationen att det blir billigare att köpa miljöbil och att det blir enklare att tanka eller ladda den är avgörande för att få igång försäljningen och få ut den nya tekniken på markanden, säger Tomas Eneroth.
Socialdemokraterna föreslår - inom de ekonomiska ramar som finns i vårbudgetmotionen - att 100 miljoner kronor avsätts 2009 i särskilda stimulanser för utbyggnad av laddstationer för elbilar eller tankstationer för biogasbilar på i ett första steg tolv orter runt om i landet:
* Stockholm
* Göteborg
* Malmö
* Uppsala
* Linköping
* Örebro
* Västerås
* Umeå
* Helsingborg
* Norrköping
* Lund
* Jönköping
För mer information
Daniel Färm
Pressekreterare
070-6501209
daniel.farm@riksdagen.se