Skolan är för viktig för att vara ett slagfält för löst tyckande. Det är dags att ta den utbildningsvetenskapliga forskningen på mycket större allvar och se till att forskningsresultat och kunskapsbaserade metoder och erfarenheter kommer till användning i Sveriges skolor. Det är en viktig del i Socialdemokraternas arbete för att höja kunskapsresultaten och minska de sociala klyftorna i skolan.
Nytt forskningsinstitut för lärande
Forskningsresultat, kunskapsbaserade metoder och erfarenheter inom lärandets
område behöver sammanställas och tillgängliggöras för skolans huvudmän,
lärarutbildningar, skolledare och lärare. Det behövs därför en ny organisation som tar fram systematiska översikter av såväl nationell som internationell forskning inom lärandets område och sprider dessa. Att sammanställa systematiska översikter är en forskningsuppgift eftersom forskning måste bearbetas, sammanställas och bedömas, vilket kräver forskarkompetens. Socialdemokraterna vill därför inrätta ett forskningsinstitut för lärande.
Förstärkt organisation för skolutveckling
Det räcker inte med skolinspektion för att höja kunskapsresultaten och öka
likvärdigheten i den svenska skolan. Det behövs också en organisation för att stödja skolan att implementera och anpassa ny kunskap utifrån förutsättningarna på den enskilda skolan. För att forskningsresultat ska omsättas i praktiken krävs ett verksamhetsnära perspektiv och ett nära samarbete med professionen.
Rätt utformat kan dessa två delar – ett forskningsinstitut för lärande och en förstärkt organisation för skolutveckling – bli en motor för att lyfta de sjunkande
kunskapsresultaten och öka likvärdigheten i skolan.
Socialdemokraterna kommer att förfina dessa förslag och finansiera dem i höstens
budgetmotion.
Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson.
Ladda ner hela förslaget här (PDF)