Magdalena Andersson och Anders Ygeman presenterar idag Socialdemokraternas satsning på höghastighetsbanor.
Runt om i Europa och världen minskar restiderna tack vare höghastighetståg. Höghastighetståg kan även i Sverige bli ett konkurrenskraftigt alternativ till både inrikesflyget och bilen. Med höghastighetståg förkortas restiderna och befintliga banor avlastas till förmån för regional tågtrafik och godstrafik. Det innebär stora fördelar för godstransporterna på järnväg. Det gynnar klimatet och minskar transportsektorns oljeberoende. Den kanske största och viktigaste klimatutmaningen i Sverige är att minska transportsektorns utsläpp.
Läs förslaget i sin helhet - Bygg Sveriges första höghastighetsbanor (pdf)>>
Våra förslag:
- Planera för hela Götalandsbanan och Europabanan. Vi ser det som angeläget att järnvägsutredningar görs både för Götlandsbanan och Europabanan. Götalandsbanan är en logisk forsättningen av Ostlänken och Göteborg-Borås. De två järnvägarna möts i Jönköping. Europabanan är en tänkt sträckning från Jönköping ner genom Skåne till Lund-Malmö-Köpenhamn. Dessa sträckor har studerats i Höghastighetsutredningen (SOU 2009:74) och det är nu dags att gå vidare i den konkreta planeringen. Enligt det så kallade US02 alternativet i Höghastighetsutredningen så skulle restiden Stockholm-Göteborg kunna bli 2 timmar och 15 minuter och restiden Stockholm-Köpenhamn 2 timmar och 50 minuter. Den allra största fördelen är troligtvis att möjligheterna till arbetspendling förbättras kraftigt. Om inte hela banan planeras kommer den troligtvis inte att trafikeras i högre hastigheter än 200 km/t eftersom ingen operatör kommer att köpa in nya fordon för att trafikera Bollebyggd-Mölnycke eller Järna-Linköping.
- Påbörja byggnationen av ett svenskt höghastighetsnät. Det är hög tid att Sverige får sina första sträckor för höghastighetståg. Både den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping samt sträckan Göteborg-Borås är utredda av Trafikverket som höghastighetsbanor för att klara 320 km/h. Byggnationen av dessa båda sträckor bör påbörjas under planperioden. Vi ser det också som angeläget att byggnationen av en första etapp på Europabanan påbörjas under planperioden, sträckan Malmö-Hässleholm.
- Projektbolag för solid finansiering och effektivt genomförande. Höghastighetsutredningen (SOU 2009:74) föreslår att hela den svenska höghastighetssatsningen läggs i ett projektbolag som samordnar de statliga insatserna när det gäller projektering, upphandling och framtida förvaltning. Vi vill pröva möjligheten till att göra exploateringen via ett projektbolag. En sådan exploateringsmodell skulle kunna korta byggtiden och öka möjligheterna till medfinnasiering.