TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Sverige behöver en ny skolpolitik
4 december 2013 11:20



Utdrag ur debattartikel i GP, publicerad 4 december 2013. 


Den svenska skolan står inför en avgörande utmaning. Senaste Pisa-statistiken visar att Sverige har den sämsta kunskapsutvecklingen av alla länder inom OECD. Vi ligger dessutom sämre till än de flesta länderna som deltar i Pisa. Utbildningsministerns ständiga hopp till att utvecklingen kommer att vända infrias inte utan kurvorna visar brant nedåt inom såväl matematik, naturvetenskap som läsförståelse. Skolverket menar att det tyder på ett systemfel i svensk skola.


Kollegial utvärdering, eller peer review, är en metod som kan inspirera skolväsendet. Den används i dag vid Göteborgs universitet för att få bedömningar av kollegor man litar på. Kollegialt lärande är en nödvändighet för att lärarna ska kunna utveckla skolan. Det kräver tid och systematik. Ett brett kvalitetsarbete i den svenska skolan kräver att rektorerna stärks i sin roll som pedagogiska ledare så som vi Socialdemokrater har föreslagit. 


Det kommer att krävas stora investeringar i mindre klasser, i tidiga insatser och i lärarnas utveckling för att vända skolresultaten – och därför måste skolan prioriteras framför stora skattesänkningar.


Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande riksdagens utbildningsutskott


Cecilia Dalman Eek, riksdagsledamot Göteborg