Utdrag ur debattartikel, publicerad i SvD 11 december 2013.
När resultaten faller och ojämlikheten i skolan ökar, är det inte bara Sveriges konkurrenskraft som kunskapsnation som står på spel – utan hela det svenska sammanhållna samhället.
Sverige står för det största fallet i kunskapsresultat i något OECD-land. På ett decennium har Sverige gått från att vara långt över genomsnittet i OECD till att idag vara sämre än genomsnittet i alla tre ämnesområden som mäts i PISA: matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Läget är allvarligt.
I dagsläget har ingen tillräcklig kunskap om vad som orsakar fallet i PISA. För att vi ska kunna vända utvecklingen i skolan och föra Sverige till toppklass måste vi ha bättre kunnande om vad som orsakar kunskapsfallet över tid och jämfört med andra länder.
Skolkommission
Vi vill därför inrätta en skolkommission som ska bestå av de främsta skolforskarna i Sverige och internationellt. Kommissionen ska få i uppdrag att göra en analys av orsakerna till den svenska skolans fall. Utifrån den analysen ska kommissionen föreslå reformer som har stöd i forskning och beprövad erfarenhet i syfte att föra svensk skola till den internationella spetsen.
Stefan Löfven, partiledare
Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott