Utdrag ur debattartikel, publicerad i SvD 27 mars 2014.
Sverige har byggt mycket av vårt välstånd på exportinkomster. Därför är det oroväckande att svenska exportföretag under de senaste decennierna har tappat marknadsandelar gentemot jämförbara länder. Nu visar nya siffror från Riksdagens utredningstjänst att även andelen små- och medelstora företag som exporterar har minskat.
Sverige behöver en trovärdig strategi för ökad export. Vi föreslår därför en nationell exportstrategi med insatser som stärker svenska företags export på tillväxtmarknader och ökar antalet exporterande svenska företag. Särskilt fokus bör ligga på att stärka de små och medelstora företagens exportmöjligheter. Det är här vi ser att de stora behoven av exportunderstöd finns och det är även här merparten av de nya jobben växer fram.
I årets budget avsätter vi sammanlagt 300 miljoner kronor för åtgärder som stärker små och medelstora företags exportmöjligheter och främjar svenska företags export:
- Vi föreslår att fyra nya representationer öppnar på tillväxtmarknader: Generalkonsulat i New York, Kanton och São Paulo samt en ambassad i Botswanas huvudstad Gaborone.
- Internationella flygförbindelser spelar stor roll för svenska företags möjligheter att växa och utvecklas, rekrytera expertkompetenser och snabbt kunna nå kunder på världsmarknaden och konkurrera på viktiga exportmarknader.
- Kreditrisker tillhör de främsta hindren för etablering för små och medelstora företag på nya marknader. Vi vill utveckla Exportkreditnämndens verksamhet i syfte att ytterligare sänka trösklarna för små och medelstora företags i samband med export genom att pröva möjligheten till subventionerade garantiavgifter för förstagångsexportörer.
- För att stärka samordningen mellan olika exportfrämjande aktörers insatser och sänka trösklarna mot exportmarknaden för enskilda företag föreslår vi att regionala exportcentra byggs upp enligt principen ”en dörr in”.
Arbetslösheten har bitit sig fast i Sverige. Över 400 000 människor är arbetslösa och 70 000 har varit arbetslösa i mer än två år. Regeringen har kört fast i sin jobbpolitik och ser inte potentialen i en mer aktiv näringspolitik för fler jobb. Socialdemokraternas mål är att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU år 2020. För att lyckas måste Sverige öka efterfrågan på arbetskraft. Därför är det så viktigt fler företag exporterar.
Mikael Damberg, gruppledare i riksdagen