TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Höga kunskapsresultat kräver en jämlik skola
7 maj 2014 16:36



Utdrag ur debattartikel, publicerad på Dagens Arena 7 maj 2014. 


I söndagens partiledardebatt i SVT förnekade utbildningsminister Jan Björklund (FP) de växande klyftorna i skolan. Det är andra gången på kort tid som en regeringsföreträdare väljer att nonchalera det faktum att skillnaderna i skolan ökar. För några veckor sedan hävdade statsminister Fredrik Reinfeldt (M) i Ekots lördagsintervju att den växande skolsegregationen inte är ett problem. En regering med så stora skygglappar mot verkligheten kommer inte att klara av att vända den negativa utvecklingen i skolan.


Björklund sa att ”vi är ett av dom fyra länder i världen som har de absolut minsta skillnaderna mellan skolor” och hänvisade till den senaste PISA-undersökningen. Men Björklund hade inte gjort hela sin hemläxa. Eftersom 15-åringar i Sverige går i grundskolan, medan de i många andra länder har gått vidare till gymnasiet är måttet oanvändbart som jämförelse. Detta har också utbildningsministerns myndighet, Skolverket, tydligt betonat.


Enligt Skolverket har skillnaderna i kunskapsresultat mellan skolor ökat kraftigt. Det har också skett en ökad skolsegregation när det gäller sammansättningen av elever mellan skolor utifrån föräldrarnas socioekonomiska bakgrund och utländsk bakgrund. Sammantaget bedömer Skolverket att problemet är allvarligt och försämrar möjligheterna till en likvärdig skola.


För oss är inriktningen klar. Hela vår skolpolitik har fokus på att Sverige ska ha höga kunskapsresultat i en jämlik skola och för det krävs:

  1. Mindre klasser och tidiga insatser. 
  2. Investera i skickliga lärare. 
  3. Stoppa vinstjakten i skolan. 
  4. Resurser efter behov. 
  5. Avskaffa läxrut och satsa på läxhjälp för alla barn. 

För att vända resultaten i skolan måste klyftorna i skolan minska – det kräver resurser. Regeringspartierna har tagit beslut om att sänka skatterna med ytterligare 70-100 miljarder kronor. Det motsvarar kostnaden för hela grundskolan. För oss socialdemokrater kommer investeringar i skolan prioriteras framför nya stora ofinansierade skattesänkningar.


Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson och vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott