TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Tidigare stöd gynnar elever
11 juni 2014 13:31



Utdrag ur debattartikel, publicerad på Dagens Arena 11 juni 2014. 

Elever med behov av stöd får hjälp alldeles för sent. Tonvikten måste flyttas till insatser de första åren i grundskolan – inte de sista skriver Ibrahim Baylan på Dagens Arena.


Idag arrangerar Socialdemokraterna ett rundabordssamtal i riksdagen om hur vi kan förbättra stödet för elever med särskilda behov. Flera organisationer är inbjudna för att tillsammans med oss diskutera vad som krävs för skapa en bra skola där alla elever kan lyckas.


Vår utgångspunkt är att varje barn ska få det tidiga stöd det behöver och har rätt till. Så är det inte i dag. I Sverige är andelen elever med åtgärdsprogram som högst i årskurs 9, där mer än var femte pojke och var sjätte flicka har ett åtgärdsprogram. I årskurs 1 får däremot bara var sjuttonde elev stöd.


Detta är ett misslyckande för den svenska skolan. I stället för att andelen elever med extra stöd ska vara som högst bland de äldsta eleverna i grundskolan vill vi vända på kurvan. Stödet ska sättas in i ett tidigt skede – inte tillåtas växa för att kulminera under grundskolans sista år.


Internationella erfarenheter visar att det går att göra annorlunda. Ett tydligt exempel är vårt grannland Finland som länge presterat toppresultat i internationella kunskapsmätningar. Framför allt är det två saker som skiljer den finska skolan från den svenska: läraryrkets attraktivitet och tidiga insatser.

Skattesänkningar före stöd


Tyvärr har den moderatledda regeringen prioriterat skattesänkningar framför viktiga satsningar för elevernas bästa. I en undersökning av Lärarförbundet uppger hälften av lärarna att eleverna sällan eller aldrig får stöd av speciallärare eller specialpedagog, trots uppenbara behov.


En oroande omständighet är bristen på speciallärare och specialpedagoger. Enligt en rapport från riksdagens utredningstjänst försvann det mellan 2007 och 2013 nära 1000 speciallärare och specialpedagoger från den svenska skolan.


Socialdemokraterna prioriterar tidiga insatser i skolan. I stället för att andelen elever med extra stöd är som högst i årskurs 9 vill vi vända på kurvan. För att lyckas med det vill vi investera i mindre klasser de första åren i skolan. Det ger lärarna mer tid för varje elev.


Vi vill också utbilda och anställa 1000 nya specialpedagoger och speciallärare för att säkerställa att alla elever får en bra start på sin skolgång. Det specialpedagogiska stödet ska framför allt riktas mot de allra yngsta – i förskoleklass, årskurs 1, 2 och 3. Det måste bli ett slut på ”vänta och se”-attityden när det handlar om elevers stödbehov.


Utifrån dagens rundabordssamtal kommer vi ta med oss de erfarenheter och förslag som förs fram för att forma en politik som skapar en skola där alla elever, med varierande förutsättningar och behov, kan lyckas.


Den svenska skolan tål inte fler skattesänkningar, det är tydligt. Nu måste skolan få de resurser som krävs för garantera alla barns rätt till stöd. Tonvikten ska ligga på insatser de första åren i grundskolan – inte de sista.


Ibrahim Baylan, utbildningspolitisk talesperson