I vårbudgeten presenterar regeringen ett omfattande näringspolitiskt paket för stärkt konkurrenskraft och ökad export. Paketet omfattar satsningar på 226 miljoner kronor redan 2015 och därefter minst 315 miljoner kronor årligen under mandatperioden.
- Åtta år av försummelse och ointresse för näringspolitik har haft en förödande påverkan på Sverige. Sverige har rasat i konkurrenskraft. Stärkt konkurrenskraft och förnyelseförmåga kräver ett dagligt arbete om vi ska bli bäst. Vi har inte råd att tappa mer konkurrenskraft, vi måste vända det och därför gör vi den här näringspolitiska offensiven, sade statsminister Stefan Löfven under pressträffen.
Det näringspolitiska paketet är ytterligare ett tillskott i regeringens jobbstrategi där målet är att Sverige ska ha lägst arbetslöshet i EU senast 2020. I paketet finns satsningar inom tre områden:
- Nya och växande företags finansiering
- Stärkt innovationsklimat
- Exportoffensiv
Vårbudgetens näringspolitiska paket ryms inom den del av regeringens jobbstrategi som fokuserar på att stärka den svenska konkurrenskraften och skapa förutsättningar för fler jobb i fler och växande företag. Sverige är ett exportberoende land och företagens globala konkurrenskraft är helt avgörande för ekonomi och tillväxt. Att fler företag exporterar och hittar nya marknader är av stor vikt. Nya innovationer och förmågan att kommersialisera och sälja dessa på en global marknad blir allt viktigare i den ökande internationella konkurrensen
Sverige kan och ska inte tävla genom att vara billigast - vi ska vara bäst.
Nya och växande företags finansiering
En väl fungerande kapitalförsörjning är en viktig del av ett företagsklimat som understödjer innovation och tillväxt. Ett särskilt problem för nya och växande företag är brist på privat kapital, särskilt i tidiga skeden. I vårbudgeten föreslår därför regeringen en satsning för 2015 på 71 miljoner kronor för att stärka kapitaltillgången för dessa företag.
Satsningen sker genom en förstärkning av Almi Företagspartners verksamhet som riktar sig till finansiering av företag i tidiga skeden, den s.k. såddfinansieringen. Anslagsökningen inkluderar 20 miljoner kronor till Almis rådgivning till företagare med utländsk bakgrund, den s.k. IFS-rådgivningen. Satsningen på finansiering för nya och växande företag byggs ut och beräknas 2018–2019 uppgå till 110 miljoner kronor per år.
Stärkt innovationsklimat
För att stärka det svenska innovationssystemet krävs ett helhetsperspektiv och ett väl utvecklat samarbete mellan politik, näringsliv, den offentliga sektorn, fackliga organisationer och intresseorganisationer. Regeringen har därför inrättat ett nationellt innovationsråd under ledning av statsministern. I vårändringsbudgeten för 2015 föreslår regeringen att 50 miljoner kronor avsätts inom ramen för Innovationsrådet för innovationsfrämjande insatser.
Regeringen avser också att under mandatperioden ta fram särskilda samverkansprogram inom "life science". Sektorn life science präglas av relativt stort kapitalbehov och långa ledtider. Ytterligare områden kommer att tillkomma. Redan i vårbudgeten aviseras 100 miljoner kronor per år för åren 2016–2019.
Exportoffensiv
Sverige behöver en långsiktig strategi för ökad export. I samverkan med näringslivet arbetar regeringen med att ta fram en ny svensk exportstrategi, som kommer att presenteras senare i år. I vårbudgeten föreslår regeringen att 75 miljoner kronor satsas på en exportoffensiv under 2015.
För 2016–2019 beräknas satsningen uppgå till 105 miljoner kronor per år.
I vårbudgeten föreslår regeringen också en förstärkning av Visit Sweden AB i syfte att stärka svensk besöksnäring. Insatserna ska genom marknadsföring av Sverige som resmål, bidra till en långsiktigt hållbar svensk turistnäring i alla delar av landet.

Presentationsbilder från pressträffen