TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 
Låt förskolechefen bli rektor
21 maj 2015 09:39


Ett starkt pedagogiskt ledarskap är lika viktigt i förskolan som i skolan. Därför bör förskolechefen ha samma yrkestitel och samma rätt till kompetensutveckling som rektorer i andra skolformer”, skriver Lena Hallengren (S) på SVT Opinion.


I dag firas förskolans dag runt om i Sverige. Förskolan har blivit en central del av vårt skolsystem och vi är många som är stolta över den verksamhet som bedrivs i landets förskolor.


Samtidigt har det ofta saknats insikt om förskolans betydelse för barnens utveckling och framtida skolprestationer. Vi vill lyfta fram förskolans verksamhet och utveckla kvaliteten i förskolan.


Ett viktigt steg är att stärka det pedagogiska ledarskapet genom att låta förskolechefen bli rektor och få samma rätt till kompetensutveckling som rektorer i andra skolformer.


Forskning visar att barn som har gått i en förskola med hög kvalitet lyckas bättre i skolan. De blir bättre förberedda för skolan, har bättre språkkunskaper och visar större social kompetens jämfört med barn som inte har deltagit i förskolans verksamhet.


Detta gäller särskilt barn som kommer från resurssvaga hem och barn med tuffa uppväxtvillkor.


En förskola av hög kvalitet bidrar därmed till att stärka kunskapsresultaten och öka jämlikheten i skolan.


Mot den bakgrunden är det glädjande att regeringen i år gör viktiga investeringar i förskolan, i mindre barngrupper och fler platser på förskollärarutbildningen. I små barngrupper kan alla barn bli sedda och få den trygghet och det lärande som de har rätt till.

Starkt pedagogiskt ledarskap


Ett starkt pedagogiskt ledarskap är lika viktigt i förskolan som i skolan. Därför bör förskolechefen ha samma yrkestitel och samma rätt till kompetensutveckling som rektorer i andra skolformer. En sådan förändring skulle synliggöra förskolechefernas viktiga uppdrag som pedagogiska ledare.


För den som väljer att arbeta som rektor finns specialiserade utbildningar. Rektorsprogrammet är till för nyanställda skolledare som har anställning som rektor, förskolechef, biträdande rektor eller annan personal i motsvarande funktion.


Men för nyanställda förskolechefer är utbildningen inte obligatorisk. Jag delar Lärarförbundet och Sveriges Skolledarförbunds uppfattning om att utbildningen borde bli obligatorisk även för nyanställda förskolechefer.


För att ytterligare stärka rektorns roll i skola och förskola bör rektorsutbildningen utvecklas så att det pedagogiska ledarskapet får större utrymme i utbildningen. Det är också angeläget att stärka möjligheten till återkommande kompetensutveckling.


Med tanke på att förutsättningarna i skolan förändras med jämna mellanrum och att det ständigt produceras ny skolforskning borde rektorer erbjudas en mängd möjligheter till fortsatt kompetensutveckling under sitt yrkesliv.


Läs hela debattartikeln på svt.se