Rätt till bra utbildning
En av tio elever lämnar grundskolan utan godkänt betyg i svenska, engelska eller matematik. Detta är fullständigt oacceptabelt. Att utveckla skolan så alla elever får kunskaper är skolans absolut största utmaning för de närmaste åren och en av de viktigaste åtgärderna för att öka rättvisan och jämlikheten.
Alla elever i hela landet har rätt till likvärdig utbildning av hög kvalitet. I många avseenden är svensk utbildning ett internationellt föredöme men det räcker inte. Sverige ska vara en ledande kunskapsnation. Vi kan aldrig acceptera att ungdomar lämnar gymnasieskolan utan fullständiga betyg.
Fler lärare och andra vuxna
Under åren 2001-2006 får skolan mer pengar. Det innebär att cirka 15 000 nya lärare, skolsköterskor, specialpedagoger, fritidspedagoger, skolbibliotekarier och andra specialister kan anställas. Men enbart ökade resurser räcker inte för att skolan ska utvecklas. För att alla skolor ska vara bra skolor krävs att kvaliteten säkras. Det ansvaret ligger såväl hos den enskilda skolan, som hos kommunen och staten.
Program för kvalitet
Vi har presenterat vårt program för att utveckla kvalitetsarbetet på alla nivåer i skolsystemet. Programmet tar upp förslag på alla nivåer i skolsystemet. Undervisningen ska individanpassas och varje elevs väg mot kunskapsmålen ska tydligare utvärderas och kommuniceras med elev och föräldrar. Rätten till en tidig, tydlig och kontinuerlig information om elevens utveckling ska vara självklar och garanteras alla elever och föräldrar i alla skolor. Därför ska utvecklingssamtalen mellan elev, lärare och föräldrar leda fram till en individuell utvecklingsplan. Planen ska visa vad som behöver göras för att eleven ska nå målen.
Elever och föräldrar har rätt till god information om skolans kvalitet. Lärare och skolledning behöver diskutera sig fram till en gemensam bild av verksamheten som grund för förbättringar. De lokalt ansvariga politikerna behöver ett gott underlag för att kunna göra en medveten resursfördelning och fatta andra viktiga beslut om skolan. Därför ska kvalitetsredovisningarna bli tydligare och ges högre status. Bland annat ska Skolverket få i uppdrag att arbeta fram enhetliga resultatmått som gör det lättare att mäta och jämföra skolans kvalitet, dels över tid, dels inom och mellan olika skolor och kommuner. Även förskolan och skolbarnsomsorgen ska ingå i kvalitetsredovisningen. När alla skolors kvalitetsredovisningar innehåller gemensamma, jämförbara mått på de resultat och den kvalitet man uppnått, kan de på ett mycket tydligare sätt även bli användbara verktyg i diskussionen om den samlade kvaliteten och likvärdigheten i svensk utbildning.
Bättre tillsyn
Ett annan viktig insats för kvalitetsarbetet är den nya myndighetsstrukturen på skolområdet. Det nya, renodlade Skolverket kommer att ges större möjligheter att göra inspektioner på skolorna. Inspektionerna ska fördubblas så att varje kommun och i princip alla skolor omfattas av regelbunden inspektion. Den ska gälla skolans hela uppdrag inklusive kvalitetsarbetet. Inspektionens slutsatser ska bli offentliga, så att elever och föräldrar kan ta del av dem. Samtidigt ska den nya myndigheten för skolutveckling främja skolutveckling och stödja kompetensutveckling inom nationellt prioriterade områden. Från höstterminen 2004 är målet att ett systematiskt kvalitetsarbete med en enhetlig kvalitetsredovisning ska omfatta alla skolor och alla kommuner.
Likvärdig utbildning
Utgångspunkten för detta kvalitetsprogram är att den stora ekonomiska satsningen på skolan måste följas av tydliga insatser för att uppnå en nationellt likvärdig och kvalitativt god utbildning. En senare viktig byggsten i arbetet med att höja kvaliteten i skolan blir arbetet med en ny skollag. Som en röd tråd i vår skolpolitik löper visionen om en likvärdig skola för alla elever, kopplad till en ökad individuell anpassning. Alla skolor ska vara bra skolor och skolan ska vara en utmaning för alla.
För mer information, gå in på utbildningsdepartementets hemsida>>