TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Idag publicerades borgarnas landstingsbudget för Stockholms län. Invånarna har anledning att vara bekymrade.

Det moderata finanslandstingsrådet Rosdahl höjer nu SL-kortet med 100 kr i månaden. Inga problem, menar han: det motsvarar 2 öl eller tre påsar chips. Budgetretorik på moderatnivå!!

Men bygger man, som trafiklandstingsrådet Wennerholm (M), spårväg för 700 000 (!) per meter (NK-expressen) när man redan har en halv miljard back med sig från förra året, och dessutom nu är beredd att kasta ytterligare mer än en halv miljard i sjön på ett fyraårigt provisorium för en förlängning av samma spårväg (som sedan måste göras om helt), ja då är det klart att man måste håva in mera pengar!

Finansminister Borg (M) vill ju gärna beskriva sig som en "Spara" som i den klassiska sparbanksserien. Men stockholmsmoderaterna, särskilt i landstinget, framstår i stället som en utpräglad "Slösa".

När blev moderater så okänsliga för slöseri med allmänna medel? Jag har i ett tidigare blogginlägg ställt frågan. Går man några år bakåt i tiden så kan man notera att dåvarande finanslandstingsrådet Ralf Lédel (M) lämnade efter sig ett ackumulerat underskott på 11,5 miljarder kronor under perioden 1999 - 2002! Dessutom räddades alliansen från onödiga kostnader för Nya Karolinska på nära 15 miljarder genom att Ilija Batljan (S) grep in.

Har stockholmsmoderaterna tappat all känsla för en anständig budgethantering?


2011-05-12, 11:30  Permalink
Andra bloggar om:  
Verkar som alla super. eller äter chips bland moderater,.
Borg har ju som slogan gällande arbetslinjen
Bättre jobba än supa, röka.

Vilke javla retorik högern har.
Tycker faktisk moderater skulle förbjudas ha RUT-avdrag.
Bättre städa eller betala fullt pris för städning än "pippa" och dricka vin


Jag garanterar många fattiga dricker vatten och chips
kan på sin höjd handla om att ha råd köpa potatis för att få sig mat åtminstone.
Nu är iofs stockholms månadskort billiga jämfört med resten av landet. Så jag förstår inte varför det gnälls.


Rolf Lindell: Tänk litet längre:
- Några mer tusen om året för en familj betyder mycket. Särskilt för dem med inga eller små marginaler.
- Ökat pris på SL-kortet ger kollektivtrafiken sämre cahnser att ta marknadsandelar.
Läs sedan resten av mitt inlägg. Pengar i sjön pga huvudlösa prioriteringar ligger bakom behovet av höjningen. Kan du verkligen försvara en sådan användning av allmänna medel?
790 kr är billigt, det är mindre än vad det kostar att tanka bilen. Mat och energipriserna har gått upp mycket mer än SL kortet som fortfarande är billigt.


Rolf Lindell: Tänk litet längre:
- Några mer tusen om året för en familj betyder mycket. Särskilt för dem med inga eller små marginaler.
- Ökat pris på SL-kortet ger kollektivtrafiken sämre cahnser att ta marknadsandelar.
Läs sedan resten av mitt inlägg. Pengar i sjön pga huvudlösa prioriteringar ligger bakom behovet av höjningen. Kan du verkligen försvara en sådan användning av allmänna medel?
Rolf, kan du inte kommentara Eriks kommentar om priserna i övriga landet?


Rolf Lindell: Gjort.

Läs gärna hela mitt inlägg. Pengar i sjön pga huvudlösa prioriteringar ligger bakom behovet av höjningen. Kan du verkligen försvara moderaternas hantering av budgetmedel och användningen av allmänna medel?
Jag anser verkligen att ett pris på 790 kr för ett helt län är superbilligt, ungefär halva priset jämfört med vad man får betala i andra län, med mycket sämre trafikutbud, däribland flera län med s-styre. Men för dem som åker korta sträckor, ex-vis mellan två T-stationer i innerstan, är det dyrt.

Stockholms län har dessutom landets sämsta taxe-system, vilket gör att SL-taxan inte är kompatibel med grannlänens taxor vid resor över länsgränsen. Vilket har givit upphov till populistiska krav - som drivs inte minst av miljöpartiet - på gigantiska subventioner, som ska betalas av kommunerna i grannlänen, av pendelresor över länsgränsen.

Det extremt långa priset på längre resor med SL-kort är i grunden ett ytterst osolidariskt agerande av Stockholms läns-politikerna mot sina partikollegor i grannlänen, som har svårt att stå emot trycket på gigantiska subventioner av länsgränsöverskridande resor. De som drabbas är personer med stora sociala behov i grannlänen.

Det är också ett osympatiskt sätt att göda fastighetsspekulationen i de perifera delarna av Stockholms län. Reskostnaderna räknas ju in i boendekakylen vid prisbildningen för småhus till salu.

Så var du glad att den borgerliga majoriteten höjer priset på SL-kortet. Det underlättar övergången till ett mer ändamålsenligt taxesystem, med differentierade priser på månadskorten. Om du nu tycker att prishöjningen var onödig, så kan ju s lova ett billigare kort i prisläget 500 kr för kortare resor.

Det vore också önskvärt , men kanske inget som man vinner val på, att höja priset för giltighet i hela Stockholms län till minst 1000 kr. Ett månadskort med giltighet i hela Stockholms län borde väl snarare kosta mer i stället för mycket mindre än länskorten i överiga län, med mycket sämre trafikutbud. Men är det något som Socialdemokraterna vågar lova i valrörelsen 2014, med tanke på finansieringen.

Men en sänkning av priserna på länskort med 25 - 35 % ser jag som en social rättvisereform i flera län. Men det får inte leda till indragna bussturer på landsbygden under lördagar och söndagar, vilket är det normala sättet att finansiera biljettprissänkningar vid uppgörelser mellan s och mp.


Rolf Lindell: Varje region har ansvar för sina invånare och deras behov liksom för att verka för en hållbar utveckling. Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen är central för en bra miljöutveckling och självklart medverkar en ca 15-procentig höjning av taxan till ökad biltrafik. Plus att familjer med små eller utan marginaler får det ännu tuffare i en region med högre levnadskostnader än i många andra delar av vårt land.
Dessutom är det ju moderaternas ansvarslösa budgethantering som gör att de måste gå fram med denna höjning.
Det är iofs sant att varje län /region ansvarar för sin kollektivtrafik. Och det borde Stockholm också rätta sig efter, i stället för att lasta över kostnader på andra, som kostnaderna för den sanslösa markexplateringen av tidigare spårområden ovan mark. Det är inte heller solidariskt att fortsätta med ett eget unikt taxesystem, som inte är kompatibelt med grannlänens - och f.ö. inte är bra för Stockholm heller.

Den föreslagna (beslutade?) prishöjningen av SL-kortet kommer inte att leda till ökad biltrafik jämfört med idag. De flesta arbetspendlare har fått jobbskatteavdrag på 1.500 kr i mån eller mer. Arbetslösa, sjuka och pensionärer i Stockholms län drabbas inte värre än motsvarande grupper i resten av landet.

Sambandet mellan pris och efterfrågan kallas priselasticitet. Påverkan på efterfrågan av pris och komfortfaktorer, etc, kallas korselasticitet. Det finns flera studier av detta som har gjorts av experter på trafikekonomi. Rapporter som jag har läst och använt i debatter under flera år, dock ej på s-bloggar.

Priselasticiteten för kollektivtrafikresor varierar mellan olika inkomstgrupper, och är mycket svag vid normala inkomster av arbete. Inte ens om det blir helt gratis kommer bilismen att minska nämnvärt. Studier av korselasticitet visar att en PRISHÖJNING, som används till att finansiera förbättrad komfort kan ge större effekter på bilismen än prissänkningar.

I Stockholmsområdet är det endast korta resor i förorterna och de perifera länsdelarna, där det finns gott om parkeringsplatser som påverkas av biljettprisserna. Och i det fallet är även nuvrande kortpris på 690 kr för högt. Så är däremot inte fallet i innerstan med sitt parkeringselände. För pensionärer m. fl. kostar SL-kortet f.n. 420 kr för resor i hela länet.
Vilka grupper som får köpa det kortet kan du läsa här:
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Rabatter/

I resten av Sverige kostar länskorten:

Norrbottens län: 2.244 kr (Rimligt pris då man kan resa hela 60 mil inom samma län, med det borde finnas länsdelskort i mer normalt prisläge).

Örebro län: 1.540 kr (Svindyrt. Rabattere för pensionärer, sjuka och handikappade finns inte. Politikerna borde skämmas!)

Västra Götaland: 1.445 kr. (Mycket rimligt pris eftersom regionen består av flera län, som har slagits samman. Dessutom finns länsdelskort, som för t.ex. Göteborg + kranskommuner kostar 865 kr.)

Västmanlands län: 1.245 kr.

Skåne (hela regionen) 1.060 kr.

Östergötlands län 975 kr. ( Det finns ett närområdeskort för kortare resor över kommungräns för 695 kr, kraftigt rabbatterade årskort samt lägre pris för pensionärer. Östergötland har landets mest genomtänkta taxesystem och borde alltså tjäna som förebild för resten av landet.)

Värmlands län: 965 kr.

Jämtlands län, Jönköpings län, Bekinge län: 950 kr (obs skillnaden i storlke mellan Jämtlands och Blekinge län, vilket ger ett minst dubbelt så högt pris per km i Blekinge jämfört med Jämtlands län.

Gotlands län och kommun (Det finns bara en kommun på ön): 675 kr. (Det finns ett lokalkort för 445 kr).

Västernorrlands län och Sörmands län saknar länskort, vilket inte är acceptabelt, då det inskränker rörelsefriheten för personer med låga inkomster.

Jag tycker mycket väl att Socialdemokraterna kunde göra till vallöfte 2014 att införa ett något sånär enhetligt taxesystem för hela landet, även om det kommer att skilja någon hundring hit eller dit för ett länskort för ett normalstort län. Det som bekymrar mig mest är att miljömålet har konkurrerat ut det sociala målet, att alla ska ha tillgång till kollektivtrafik.
Skulle intressant att höra vad du tycker om att S nu höjer kortpriset med 50 kronor? / Håkan
Oseriöst att fortsätta sprida lögner om spårvägens kostnad. Hela spårvägen totalrenoverades, d.v.s. det var inte bara några meters tillbyggnad.
Det förvånar mig lite att ett parti, som förr företrädde arbetare, d.v.s. de som åker kollektivt, är så kritisk mot förbättring av kollektivtrafiken. Det är ju inte endast en fråga om personkilometer per krona (då skulle vi kunna lasta resenärerna på lastbilsflak mycket billigare), utan en ren konkurrens med den oerhört gynnade biltrafiken, som ändå inte funkar.
Gamla busslinje 47 brakade fullständigt ihop så gott som dagligen under sommartid, eftersom det inte gick att uppnå behövlig kapacitet. För de resenärer, som efter att ha sett ett tiotal fulla bussar passera, äntligen kom med, blev resan olidlig.
Jag bor utmed busslinje 4. Jag är allt annat än moderat, men jag väntar ivrigt på att denna överbelastade busslinje, som inte längre funkar, ersätts med modern spårväg. Kolla hur man gör i städerna i övriga Europa!
Kanske man också kan infria löftet vi fick när blåbussarna kom, att kollektivtrafiken skulle få signalprioritering. De små busslamporna är visserligen roliga, men funktionen är borta nästa överallt.
Sluta att se på passagerarna som gods! Vi är människor som ska resa på ett människovärdigt sätt.
Förr reste man med SL, nu blir man transporterad.

Lasse Andersson, Södermalm


PS Spårvagnslinje 7 var den enda yttrafik som funkade den snöstormiga dagen, då SL ställde in all annan yttrafik.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.