TRANSLATE WEB PAGE   NÄTVERKSPORTALEN WWW.S-INFO.SE   BLOGGPORTALEN WWW.S-BLOGGAR.SE   FORUMPORTALEN WWW.S-FORUM.SE 

Ska Stockholms kommun medverka till att Bromma läggs ner eller flyttas ska Stockholmarna betala hela kalaset. Det är inte statens ansvar eller Svedavias ansvar. När man ska exploatera ett område för bostäder eller andra ändamål så ska alla kostnader för detta läggas på exploatören i detta fall Stockholms kommun som i sin tur får ta ut det av de som köper marken för byggandet.

Vi har i alla fall fått ordna alla dessa kostnader själva för varje exploatering och Stockholmarna ska självklart behandlas på samma sätt 


Staten ska behandla alla kommuner lika. Står man exploateringskostnader för ett bostadtområde i Stockholm ska man stå det på samma sätt i varje Svensk kommun. Ingen annan nämnd eller glömd


Vilka kostnader talar du om? Den tredje landningsbanan på Arlanda är ju färdigbyggd sedan länge och klart underutnyttjad. De sista tillstånden för fullt utnyttjande blev klara under senhösten genom dom av Mark och miljödomstolen. Flyttas allt inrikesflyget till Arlanda kan flygplatserna i andra änden (bl.a. Umeå, Ängelholm, Ronneby) utnyttjas fullt ut. De kan nämligen trafikeras med betydligt större flygmaskiner än Bromma. Men likväl är det en plåga att bo granne med Bromma flygplats. Jarnvägen till Arlanda har funnits under 15 år och kan trafikeras med minst sex tåg i timmen per riktning och tåglängden kan dessutom fördubblas. Dessutom finns pendeltåg, så att man kan nå alla pendeltågsationer i hela Stockholmsområdet vid pendeltågsystemet. Flygplatsen trafikeras dessutom med regionaltåg mellan Gävle och Linköping. Det finns dessutom möjlighet att bygga ut busstrafiksytemet. runt Arlanda.

Nu är det så att Arlanda har "snöpts" av de borgerliga regeringarnas idéer om konkurrens både i luften och på marken. Att man kör konkurrerande busstrafik mellan Arlanda och Cityterminalen i Stockholm, som är belägen rakt ovanför plattformen för Arlanda Expresstågen är väl närmast ett exempel på misshushållning med resurser. Det är dessutom hänsynslöst att fortsätta trafikera en överflödig flygplats mitt inne i en storstad för att några uppstickare i flygbranschen ska tjäna pengar. Så jag har svårt att se vilka extra kostnader som en flytt av allt flyget till Arlanda skulle medföra. Det handlar snarare om att nyttiggöra redan gjorda investeringar - investeringar som är gjorda för att möjliggöra en nedläggning av Bromma.

En annan sak är att ytterligare förbättringar kan göras - och finansieras av de ökade trafikvolymerna på Arlanda, vilket skulle komma flygresenärerna till godo, men även tågresesnärerna. En ny järnväg mellan Uppsalabanan och Västeråsbanan skulle ge ett mycket driftsäkert och kapacitetsstarkt marktransportsystem med så täta avgångar för Arlanda Expresstågen som var 5:e minut, samtidigt som åtkomsten till flygplatsen från västerort och västra Mälardalen blir ännu bättre. Västeråsbanan, som just nu byggs ut med fler spår, skulle därigenom kunna avlasta Uppsalabanan mycket trafik, vilket vore bra även för tågförbindelserna till Dalarna och Norrland.

Man får inte stirra sig blind på att kravet på nedläggning av Bromma drivs av Miljöpartiet, som inte vill ha så mycket flyg. Men faktum är att en koncentration av allt reguljärflyg i Stocholmsorådet både möjliggör en kraft expansion av flyget (om man väljer den politiken) och en kraftig reduktion av inrikesflyget med bibehållen god service (om man i stället väljer den politiken).

Jag föreslår att anslutningsjärnvägen mellan Uppsalabanan och Arlanda, som nu förvaltas av ett privat bolag, förstatligas samt att en offentlig huvudman tillsätts för Arlanda Expresstågen, med uppgift att utveckla trafiken och sänka biljettpriserna. Jag hoppas att en S-ledd regering gör skillnad jämfört med alliansregeringens konkurrens-experiment. Nej, jag är inge principiell motståndare till konkurrens inom trafiksektorn, men det får inte gå till överdrifter in absurdum.
Förnamn och efternamn är obligatoriskt. E-postadress och webbadress är valfritt.
Skriv sedan din kommentar och klicka på Spara kommentar.

FÖRNAMN

EFTERNAMN

E-POSTADRESS (valfritt, publiceras ej)

WEBBADRESS (valfritt)


KOMMENTAR PÅ INLÄGGET




Regler för kommentarer

I den här bloggen eftersträvar vi en öppen debatt och välkomnar kommentarer. Men vi vill att tonen där vi tilltalar varandra är artig och att det som lyfts fram hör till ämnet för det inlägg som kommenteras.

Kommentarer som bryter mot följande punkter tas bort:
  • ej undertecknade med förnamn och efternamn
  • kränker andra personer eller utmålar dem som brottsliga
  • är rasistiska, homofobiska, sexistiska eller diskriminerande
  • innebär brott mot tystnadsplikten
  • uppmanar till brott eller annat som bryter mot lagen
Observera även att kommentarer med länkar till webbsidor innehållande något av ovanstående, inte är tillåtet, såvida det inte är av stor vikt i sammanhanget.

Din kommentar kan även bli borttaget om:
  • du använder hundratals utropstecken eller nonsensord
  • vi misstänker att skribenten inte använder sitt eget namn
Ägaren till respektive hemsida har dock rätt att, utöver dessa regler, själv avgöra vilka kommentarer som skall finnas i bloggen. Upprepade brott mot dessa regler kan innebära att du spärras från att kommentera i bloggen på hemsidan.

När en kommentar görs loggas IP-adress samt tidpunkten när kommentaren gjordes, vilket gör det möjligt att ta reda på från vilken dator kommentaren härstammar ifrån. Alla kommentarer som bryter mot svensk lag rapporteras till polis och Internetleverantör, vilket kan medföra fängelse och/eller böter samt att Internetleverantören stänger ner Internetuppkopplingen för personen som gjort kommentaren.