Den 1 juli inleder regeringen sitt första steg i det systemskifte som utgörs av en särskild skatt på trafikförsäkringen. Det som till en början blir 32% dyrare för alla som har bil följs snart upp av en privatisering som kan komma att resultera i att försäkringsbolag beslutar om Du ska få ersättning efter din trafikskada.
- De som drabbas hårdast av kostnaden är unga, säger Lars Johansson, riksdagsledamot (s)och vice ordförande i skatteutskottet. Samtidigt är detta inget annat än ett steg i systemskiftet att lyfta ut trafikskadorna från det allmänna sjukförsäkringssystemet.
- Vad vi ser är en början till privatisering av försäkringssystemet och det skrämmer mig!
Regeringen inför en straffskatt på i genomsnitt 32 procent för alla som har motordrivna fordon (personbil, lastbil, buss, motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon) inklusive jordbruksredskap. - Skatten slår extra hårt mot alla unga människor som vill skaffa bil,
säger Lars Johansson. Det kan handla om tusentalskronor för en vanlig barnfamilj.
Skatten på trafikförsäkringen är bara ett första steg. Nästa steg är att lyfta ut trafikskadorna från det allmänna sjukförsäkringssystemet och låta fordonsägarna betala genom den privata trafikförsäkringen. Om det förslaget blir verklighet kommer trafikförsäkringen fördubblas nästa år.
- Regeringen struntar i den massiva kritik som kommit mot förslaget. Det är särskilt förvånande hur centerpartister som säger sig värna landsbygden kan rösta för ett förslag som så tydligt slår mot människor som bor utanför storstäderna och som är beroende av bilen.
- Vi socialdemokrater lovar att med alla demokratiska medel bekämpa detta systemskifte, avslutar Lars Johansson.
För mer information
Lars Johansson
070-9461014
lars.johansson@riksdagen.se